fbpx

SPRM buru 100 kereta mewah yang dibawa keluar dari Langkawi

ferrari 296 gts 13

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kini dalam usaha menjejaki sebanyak 100 kenderaan mewah pelbagai jenama termasuk McLaren dan Ferrari yang dibawa keluar dari Langkawi, Kedah.

Menurut laporan Harian Metro, pemilik-pemilik kenderaan itu dipercayai bersekongkol dengan sindiket untuk membawa keluar kereta itu dari Langkawi dengan mendapat pengurangan duti kereta mewah secara tidak sah sehingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian mencecah puluhan juta ringgit.

Sumber mengatakan terdapat 100 kenderaan mewah yang berada di atas jalan raya di seluruh negara selepas dibawa keluar dari Langkawi oleh sindiket terbabit.

Kata sumber itu lagi, ada di antara kenderaan itu yang dibeli pada 2015 lagi dan sudah bertukar pemilik asalnya hingga pemilik ketiga.

“SPRM sudah mengumpul dokumen berkaitan kenderaan mewah terbabit bagi mengesan kenderaan itu dan membantu siasatan. Siasatan akan diteruskan bagi membawa pulang kembali ketirisan wang cukai kerajaan oleh sindiket terbabit,” katanya.

SPRM akan mengesan individu yang bersubahat dengan sindiket untuk mengurangkan duti kereta mewah secara tidak sah dari Langkawi.

Dalam fasa pertama operasi khas yang dijalankan di utara negara ini pada 13 Julai lalu, SPRM berjaya menyita 20 kereta mewah dan menumpaskan satu sindiket mengurangkan duti kereta mewah secara tidak sah yang mengakibatkan ketirisan cukai kerajaan sehingga RM33 juta.

Operasi itu menyaksikan seramai tujuh individu ditahan di Kedah dan mereka yang dikesan ini adalah ejen sebuah agensi kerajaan yang bersubahat dengan mengemukakan maklumat palsu.

“Siasatan SPRM mendedahkan suspek itu bersubahat bersama pemilik kereta terbabit dengan mengemukakan dokumen yang mempunyai maklumat palsu bagi tujuan mendapatkan pengurangan penilaian duti kastam,” kata sumber.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved