fbpx

Petronas umum penemuan enam telaga minyak baharu di Sarawak

petronas telaga minyak

PETRONAS Carigali Sdn Bhd, unit milik penuh Petroliam Nasional Bhd (Petronas) telah mengumumkan kejayaan penemuan enam minyak dan gas di lima blok di kawasan luar pantai Sarawak.

Penemuan itu merangkumi masing-masing telaga Gedombak di Blok SK306 dan telaga Mirdanga di Blok SK411 di wilayah Balingian; telaga Sinsing di Blok SK313, telaga Machinchang dan Pangkin di Blok SK301B serta telaga Kalung Emas di Blok SK315 di wilayah Luconia Barat.

“Kesemua enam penemuan itu adalah daripada kelompok medan minyak baharu serta sedia ada yang mempamerkan tahap bahan cemar yang rendah,” kata syarikat minyak nasional itu dalam satu kenyataan.

Menurut Petronas, penemuan terbabit adalah menerusi usaha cari gali domestik secara intensif yang dijalankan pada akhir 2022 yang turut membawa kepada penemuan Nahara-1 di Blok SK306.

Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Huluan Petronas, Datuk Adif Zulkifli berkata kejayaan itu juga membuktikan potensi lembangan Malaysia yang masih belum diterokai dan menunggu masa untuk ditemui oleh syarikat yang bersedia menggunapakai kaedah baharu serta inovatif.

“Kami berharap ini akan menjadi pendorong bagi menarik lebih banyak syarikat untuk menyertai serta melabur dalam sektor huluan Malaysia, terutama di peringkat eksplorasi,” katanya.

Dengan penemuan ini, adakah ianya akan melambatkan peralihan ke arah kereta elektrik (EV)? Atau bahan api yang dijumpai boleh menjana tenaga elektrik untuk EV?

CN-235 milik TUDM semasa berkhidmat sebagai pesawat pengangkut. Imej oleh: Airspace Review

Dalam pada masa yang sama, diharapkan juga keselamatan dan kedaulatan maritim kita dapat dijaga dengan baik oleh pihak berkuasa untuk mengelakkan insiden seperti pencerobohan oleh nelayan atau kapal asing.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved