fbpx

Mazda CX-5 facelift masih lagi relevan – Pandu Uji

Mazda CX-5 facelift pandu uji 01

Sejak dilancarkan ke pasaran Malaysia pada 2017, Mazda CX-5 telah melalui sekurang-kurangnya enam kemaskini.

Tidak seperti pesaing-pesaing terdekatnya yang sudah mula memasuki generasi baharu, CX-5 masih lagi kekal dalam generasi kedua namun sambutan yang diberikan tetap hangat.

Apa rahsia Mazda? Secara peribadi saya berpendapat CX-5 masih mempunyai permintaan kerana ia terus menawarkan apa yang diinginkan oleh pembeli dalam segmen ini, dalam pakej yang sangat menarik.

Untuk model tahun 2024, penawaran CX-5 dilihat menjadi menjadi lebih menggoda dengan pelancaran model facelift yang membawakan reka bentuk lebih segar serta lebih banyak kelengkapan.

Barisan CX-5 terdiri daripada lima varian iaitu 2.0G 2WD Mid (RM146,879.20), 2.0G 2WD High (RM163,879.20), 2.5G 2WD High (RM177,370.40), 2.2D 2WD High (RM182,732.80) dan 2.5T AWD High (RM191,170.40).

Dari segi penampilan, CX-5 facelift boleh dibezakan dengan versi yang terdahulu menerusi gril baharu dengan bingkai krom lebih tebal, lampu lebih nipis dengan lampu nyalaan siang berbentuk L, bampar hadapan yang lebih kemas dan rim baharu.

Bercakap tentang rim, varian 2.0 Mid dan High didatangkan dengan rim aloi 17 inci dalam warna kelabu, manakala varian 2.5G, 2.2D dan 2.5T mendapat rim aloi 19 inci dengan kemasan dua tona.

Ada komen di sosial media yang mengatakan bahawa mereka sudah bosan dengan reka bentuk CX-5 namun bagi saya, model ini masih nampak segak di atas jalan raya walaupun sudah tujuh tahun dalam pasaran.

Sekali imbas, ruang dalaman CX-5 seperti tidak disentuh langsung namun jangan terpedaya kerana ada beberapa ciri baharu yang kini disertakan secara standard.

Ini termasuk Keyless Entry, sokongan Apple CarPlay wayarles untuk skrin infotainment 8 inci, pengecas wayarles, paddle shifter untuk varian 2.0G 2WD High ke atas, serta ciri pemanas dan penyejuk tempat duduk hadapan untuk 2.5G 2WD High ke atas.

Kedua-dua varian 2.0G didatangkan dengan paparan TFT LCD 4.6 inci pada panel instrument, manakala tiga varian lagi mendapat paparan lebih besar berukuran 7 inci.

Untuk pengetahuan, CX-5 facelift dalam pasaran lain didatangkan dengan skrin infohibur 10.25 inci namun entah mengapa ciri itu tidak ditawarkan di sini.

Sejujurnya, tidak banyak ciri baharu yang ditambah namun saya berpendapat apa yang disertakan sudah cukup untuk sebuah SUV. Lagipun, CX-5 sebenarnya sudah cukup sarat dengan segala ciri keselesaan.

Sebagai contoh, setiap varian mempunyai empat port USB, pendingin hawa automatik dwi zon, corong pendingin hawa belakang, stereng multifungsi yang dibalut kulit dan butang penghidup enjin.

Pilih varian 2.0G 2WD High ke atas dan anda juga akan mendapat upholsteri kulit, pelarasan 10 hala dan fungsi memori untuk kerusi pemandu, pelarasan enam hala untuk kerusi penumpang hadapan dan sistem kamera 360 darjah.

Mereka yang berkeluarga tidak perlu risau kerana tempat duduk belakang cukup luas dan selesa. Walaupun bukan yang terbesar dalam segmennya, ruang but 442 liter menjadikan CX-5 pilihan yang sesuai untuk perjalanan balik kampung.

Sistem bantuan pemandu tidak kurang hebatnya, dengan ciri-ciri Adaptive Front Lighting, High Beam Control, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Warning, Lane-Keep Assist, Driver Attention Alert, Radar Cruise Control, Smart City Brake Support, Smart Brake Support dan Cruising & Traffic Support.

Untuk prestasi pula, varian 2.0G 2WD High yang saya berpeluang pandu uji baru-baru ini terasa kurang bertenaga terutamanya dalam julat rpm rendah. Pedal perlu dikerah sedikit untuk memecut tetapi sebaik sahaja jarum rpm melepasi angka 2,000, barulah enjin SkyActiv-G ini ‘hidup’.

Apabila mencapai kelajuan cruising, CX-5 terbukti agak selesa dan meyakinkan. Bunyi dari ruang enjin dan jalan raya dikekalkan pada tahap yang memuaskan, manakala tempat duduk rekaan baharu memberikan sokongan yang baik.

Selain ‘wajah’ yang lebih menonjol, versi facelift juga mendapat manfaat daripada sistem suspensi yang ditala semula untuk mendapatkan kawalan yang lebih baik serta mengurangkan NVH.

Ia bukanlah satu rahsia yang CX-5 memang cemerlang dalam aspek pengendalian namun dalam kes ini, potensinya sedikit sebanyak dijejaskan oleh enjin yang ternyata tidak menjana kuasa dan tork yang mencukupi.

Mereka yang mahukan CX-5 yang lebih pantas boleh mendapatkan varian 2.5 turbo yang mempunyai 228 hp dan 420 Nm, pada harga yang tidak begitu jauh berbeza (antara RM10,000 hingga RM15,000) dengan 2.5G dan 2.2D.

Sepanjang memandu uji SUV ini, saya tertanya-tanya jika ia masih relevan dalam pasaran. Dari segi kelengkapan, varian CX-5 2.0G High boleh dikatakan setanding dengan Honda CR-V 1.5E yang berharga lebih mahal iaitu RM169,900.

Walaupun sudah tujuh tahun dijual, CX-5 kelihatan kekal segak walaupun dikelilingi model-model baharu – terima kasih kepada rekaan Kodo. Sudah tentu, reka bentuk adalah subjektif dan anda bebas untuk memilih apa yang anda suka namun jika anda mahukan sesuatu yang evergreen, ini adalah pilihan yang tepat.

Dengan ini, saya boleh katakan yang CX-5 masih lagi relevan terutamanya untuk mereka yang menghargai keseronokan pemanduan lebih daripada gajet-gajet canggih.

Spesifikasi Mazda CX-5 2.0G AWD High

Harga: RM163,879.20
Enjin: 2.0-liter, empat silinder
Kotak gear: Automatik enam kelajuan
Kuasa: 162 hp @ 6,000 rpm
Tork: 213 Nm @ 4,000 rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved