fbpx

Tesla Roadster bakal mampu pecut 0-96km/j kurang satu saat – Elon Musk

tesla roadster 05

PADA 16 November 2017, Tesla mendedahkan Roadster generasi kedua. Tetapi hingga kini, kereta sports elektrik (EV) itu masih belum dikeluarkan.

Tetapi menurut Elon Musk, penantian itu akan berakhir. Beliau baru-baru ini menulis di akaun X (Twitter) miliknya berkenaan prestasi EV sports itu.

Katanya, “Tidak akan ada kereta lain seperti ini, itu pun jika anda mahu panggil ia sebuah kereta.”

“Saya rasa ia akan menjadi demo produk paling menakjubkan,” tulisnya.

Beliau merujuk kepada kemampuan kereta itu untuk memecut ke 60 batu sejam (96km/j) dalam masa kurang satu saat. Ya, kurang satu saat!

Menurutnya lagi, reka bentuk Roadster itu telah dimuktamadkan dan kita bakal lihat kereta sebenar menjelang penghujung tahun ini.

Semasa Tesla Roadster mula didedahkan kepada umum pada 2017, ia didakwa mampu memecut ke 96km/j dalam masa 1.9 saat dan mencapai 160km/j dalam masa 4.2 saat.

Kereta sports pacuan semua-roda (AWD) itu dikatakan boleh dipandu melebihi 400km/j dengan jarak pemanduan hampir 1,000km sekali cas.

Hanya pada Mei 2021, Musk mendakwa kereta ini boleh memecut ke 96km/j dalam 1.1 saat.

Dalam perkembangan terkini, dakwaannya lebih dramatik – pecutan yang sama dalam masa kurang 1 saat.

Kami tak pasti sama ada kata-kata ini boleh dipercayai, tetapi ini adalah Elon Musk. Beliau terbukti membuat pelbagai kerja gila yang dikatakan mustahil oleh orang lain.

Dari segi pengetahuan kami, untuk mencapai pecutan super-pantas, motor elektrik dan sistem kereta tidak menjadi masalah besar.

Tetapi faktor terbesar adalah tayar dan manusia itu sendiri. Akan adakah tayar yang mampu bertahan dengan tork dan geseran pada tahap tinggi, serta bolehkah pemandu biasa menahan tekanan-G lateral dengan pecutan ini.

Gambar oleh: Eteknix

Sebagai rujukan, pelancar stim jet pejuang di atas kapal pengangkut mampu ‘menarik’ pesawat dari kedudukan statik ke kelajuan 270km/j dalam masa dua saat. Tetapi juruterbang pejuang perlu melalui pelbagai ujian fizikal bagi melayakkan mereka berada di kokpit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved