fbpx

Tesla buang lebih 10 peratus pekerja di seluruh dunia

safety-future

Tesla dilapor akan mengurangkan lebih 10 peratus tenaga pekerjanya di seluruh dunia, menyebabkan lebih 14,000 orang bakal kehilangan mata pencarian.

Menurut bos Tesla Elon Musk, langkah ‘strategik’ itu bertujuan untuk mengurangkan kos operasi dan meningkatkan produktiviti syarikat, selain “mempersiapkan syarikat itu untuk fasa pertumbuhan berikutnya.”

Dalam emel dalaman yang ditujukan kepada pekerja Tesla, Elon turut menyebut pihaknya “telah melakukan penilaian terperinci, dan terpaksa membuat keputusan sukar untuk memberhentikan lebih 10 peratus tenaga pekerja global.”

Menariknya, emel dalaman yang dihantar itu tidak langsung menyebut berkenaan pertumbuhan EV global yang semakin perlahan.

Sebaliknya, CEO itu mengaitkan langkah pemberhentian tenaga pekerja itu dengan pertindihan peranan dan fungsi jawatan tertentu yang disebabkan oleh pertumbuhan pesat Tesla beberapa tahun kebelakangan ini.

Laman Bloomberg menyebut setakat akhir tahun lepas, Tesla mempunyai kekuatan seramai 140,473 orang pekerja, atau dua kali ganda berbanding jumlah pekerja yang dicatatkan pada tahun 2020.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved