fbpx

iCar V23, SUV elektrik dengan elemen rekaan rojak Defender, FJ40, G-Wagen

iCar V23 2024 03

Pandang depan, macam Toyota Land Cruiser FJ40. Tengok dari tepi, macam Land Rover Defender. Toleh belakang, macam G-Wagen pula.

Jadi, ini model apa sebenarnya?

Model rojak yang baharu sahaja muncul ini diberikan nama rasmi iCar V23, sebuah SUV dengan rekaan yang diinspirasikan daripada ketiga-tiga lagenda off-road (Mercedes-Benz G-Class, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser).

iCar V23 merupakan model kedua untuk jenama baharu EV iCar yang dibangunkan oleh Chery dengan kerjasama Zhimi Technology yang dimiliki oleh Xiaomi.

Berikut merupakan serba sedikit fakta ringkas berkenaan SUV rojak yang datang daripada Tanah Besar China ini:

 

Ukuran

 

iCar V23 membawakan ukuran dimensi yang lebih kecil berbanding model sulung iCar 03, dengan panjang sekitar 4,220 mm, lebar 1,915 mm, tinggi 1,845 mm.

Sementara jarak antara roda pula sekitar 2,730 mm.

Selain itu, iCar V23 ini menawarkan sudut pendekatan 43 darjah, diikuti sudut pelepasan 41 darjah, dengan jarak kelegaan tanah setinggi 212 mm.

 

Rekaan luaran: Rojak empat benua

 

iCar banyak mengambil inspirasi daripada beberapa nama besar dalam segmen SUV off-road.

Bahagian depan menampilkan unit lampu LED berbentuk bulat, sementara rekaan jeriji, liang hud, struktur bersegi dan fender belakang membawakan elemen daripada Land Cruiser FJ40.

Bahagian bampar dan cermin depan yang rata pula mengingatkan kita pada Jeep Wrangler.

 

 

Kemasan sisi yang minimalis itu diinspirasikan daripada Land Rover Defender.

Seperti yang telah ditulis sebentar tadi, rekaan belakang SUV ini mirip Mercedes-Benz G-wagen, terutama pada unit lampu LED yang diposisikan agak rendah.

Akhir sekali, terdapat kotak storan yang dipasang pada pintu tailgate belakang, menyerupai ruang yang biasa diperuntukkan untuk tayar simpanan.

 

Ruang kabin minimalis

 

Tipikal mana-mana EV, iCar V23 membawakan skrin infohibur tengah yang agak besar, roda stereng rekaan stail Defender, diikuti dengan corong pendingin hawa berbentuk petak.

Di bahagian  bawah skrin tengah, terdapat empat tombol fungsi utama yang dikhususkan untuk HVAC (heat, ventilation, & air-condition)

 

Jarak gerak lebih 500 km

 

Tiada sebarang perincian rangkaian kuasa elektrik didedahkan buat masa ini, namun secara asasnya iCar V23 boleh dibekalkan dengan versi pacuan belakang (RWD) atau pacuan semua roda (AWD).

Menurut laporan media automotif China, iCar V23 tersedia dalam versi motor elektrik tunggal dan dua motor elektrik, dipadankan dengan pek bateri yang disumberkan daripada CATL.

Versi RWD mampu bergerak sejauh lebih 500 km untuk sekali cas penuh, sementara versi AWD pula boleh mencapai jarak melebihi 400 km.

 

Pelancaran rasmi

iCar V23 akan dilancarkan secara rasmi pada 12 April ini sebelum ia dipamerkan kepada umum pada acara Beijing Auto Show 2024.

 

iCar V23 2024

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, amazing weblog format! How long have you been blogging for?
    you make running a blog glance easy. The whole look of your
    web site is wonderful, as well as the content! You can see similar here dobry sklep

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved