fbpx

Stellantis umum kehadiran jenama EV mampu milik Leapmotor untuk pasaran Malaysia

leapmotor-c01-range-cltc-1
Leapmotor C01

Pihak Stellantis Malaysia dalam satu sesi yang dianjurkan bersama para pengamal media mendedahkan perancangan untuk membawa masuk sebuah jenama EV yang mampu milik, iaitu Leapmotor.

Untuk makluman, Leapmotor merupakan sebuah jenama EV yang ditubuhkan pada Disember 2015 berpengkalan di Hangzhou, China.

 

 

Pada tahun lepas, Stellantis mengumumkan penguasaan pegangan sebanyak 20 peratus di dalam Leapmotor untuk membolehkan kumpulan itu menghasilkan dan mengedarkan kenderaan jenama EV terkecil di China itu untuk pasaran global.

Antara model kenderaan yang dihasilkan oleh Leapmotor termasuklah hatchback bandar T03 dengan jarak gerak sejauh 403 km, sedan saiz pertengahan C01 yang berkeupayaan bergerak sejauh 717 km, dan SUV saiz pertengahan C11.

 

 

Selain daripada jenama Leapmotor, Stellantis juga mendedahkan kehadiran jenama ikonik lain seperti Peugeot yang telah diumumkan sebelum ini, Citroen untuk pasaran massa, serta Jeep di bawah kategori gaya hidup rekreasi.

Pihak Stellantis juga sedang mempertimbangkan kemungkinan untuk membawa masuk beberapa jenama lain seperti Alfa Romeo, Chrysler, DS Automobiles, Dodge, Fiat, Maserati, Opel, Vauxhall, serta memperkenalkan perkhidmatan sewa kenderaan Leasys dan perniagaan perkongsian kenderaan Free2move.

Untuk jangka masa terdekat, Stellantis dijangka akan melancarkan model crossover sedan Peugeot 408 bertempat di Malaysia Autoshow 2024.

 

 

Di Malaysia, Stellantis dijangka akan menggunapakai pendekatan yang dipraktikkan di Eropah, di mana kesemua jenama automotif akan dihimpunkan dalam satu pusat pameran tunggal.

Selain daripada memperluaskan jaringan pusat pameran dan servis di seluruh negara, salah satu aspek yang ditekankan adalah penambahbaikan dalam khidmat selepas jualan.

Berkenaan dengan kilang pemasangan kenderaan di Gurun, kami dimaklumkan bahawa fasiliti tersebut kini mempunyai kapasiti pengeluaran sebanyak 60,000 unit setahun.

Daripada jumlah tersebut, 60 peratus kenderaan yang dipasang di sana dikhaskan untuk pasaran eksport (termasuk kenderaan pemanduan sebelah kiri, LHD), manakala selebihnya untuk pasaran domestik.

 

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, wonderful weblog structure! How lengthy have you ever been running a blog for?
    you make running a blog look easy. The whole glance of your
    website is excellent, as well as the content material!
    You can see similar here ecommerce

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved