fbpx

30 model baru Nissan menjelang 2026, termasuk 16 model hibrid, EV

nissan-future-lineup-teaser

Nissan baru sahaja membentangkan pelan perniagaan tiga tahun ‘The Arc’ yang menyaksikan pelancaran sehingga 30 buah model baharu untuk pasaran global menjelang 2026.

Daripada jumlah tersebut, 16 daripadanya terdiri daripada model hibrid dan kereta elektrik (EV), manakala selebihnya terdiri daripada kenderaan berenjin pembakaran dalaman (ICE) tulen.

 

 

Bergantung kepada pasaran, Nissan akan melancarkan lapan model baharu EV di pasaran China, diikuti tujuh di pasaran US dan Kanada, enam di Eropah, lima di Jepun, lima SUV di Timur Tengah, tiga di India, dua SUV serta satu kereta kecil di Afrika, diikuti trak pikap satu tan dan crossover elektrik kompak di Oceania.

Antara model yang boleh dikenalpasti pada gambar acah yang dipelihatkan oleh Nissan termasuklah model Juke EV, generasi baharu Micra, Patrol dan Elgrand, serta pelbagai model berjenama Infiniti.

 

 

Dengan pelan terbaharu ini, Nissan mahu mengemaskini 60 peratus daripada barisan model ICE global selain meningkatkan angka jualan tahunan kepada 1 juta unit menjelang tahun 2026.

Bukan itu sahaja, Nissan turut mahu menurunkan kos EV generasi baharu sebanyak 30 peratus bagi menjadikan paras harga jualan EV dan kenderaan ICE lebih seimbang menjelang 2030.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved