fbpx

Percaturan armada EV tidak menjadi, CEO Hertz umum letak jawatan

tesla-model-3-hertz-full-price-order-elon-musk-

CEO Hertz, Stephen Scherr meletakkan jawatan baru-baru ini setelah percaturan untuk menambah armada EV yang dibuat sejak pandemik COVID tidak menjadi, menurut laporan CNN.

Tempat Stephen Scherr akan digantikan oleh CEO baharu, Gil West yang sebelum ini menyandang jawatan sebagai ketua pegawai operasi Delta Air Lines dan unit Cruise General Motors.

Hertz pada tahun 2021 melakukan pertaruhan besar dengan menandatangani pembelian sebanyak 100,000 unit EV daripada Tesla, diikuti perancangan untuk membeli 175,000 EV daripada GM dan 65,000 EV daripada Polestar.

Disebabkan Tesla mengambil langkah drastik dengan mengurangkan harga jualan demi mengekalkan momentum jualan, ia secara tidak langsung memberikan impak besar kepada nilai jual semula EV syarikat tersebut.

Keadaan menjadi buruk apabila Hertz mengumumkan kerugian bernilai $245 juta (RM1.16 bilion) sepanjang tempoh suku keempat 2023, terbesar sejak pandemik.

 

 

Pada Januari 2024, Hertz mengumumkan perancangan untuk menjual sebahagian daripada armada EV disebabkan permintaan sewaan yang kurang, kos pembaikan yang tinggi serta penurunan nilai jual semula yang ketara.

Menurut penganalisis pasaran EV, Daniel Ives dari Wedbush Securities mendakwa masalah yang melanda Hertz bukanlah sekadar melibatkan EV dan pelanggan yang tidak mahu menyewa EV, akan tetapi cara Hertz mengendalikan armada tersebut secara keseluruhannya.

“Dengan mengenakan peraturan pengecasan yang sama seperti undang-undang pengisian bahan api, ia mungkin menghalang pelanggan daripada mahu menyewa sebuah kereta elektrik.

“Tanpa membina infrastruktur pengecasan di lokasi sewaan, Hertz mungkin telah menjejaskan perniagaannya sendiri. Pelanggan tidak mahu menghabiskan masa semata-mata untuk mencari stesen pengecasan,” ujarnya lagi.

Hertz juga sebelum ini dilapor bersetuju untuk membayar $168 juta (RM796 juta) untuk menyelesaikan 364 tuntutan berkaitan laporan kecurian palsu, di mana ada sesetengah pelanggan yang telah ditahan dan ada yang turut dipenjarakan.

Isu tersebut sedikit sebanyak menjejaskan reputasi Hertz untuk bersaing secara sihat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved