fbpx

Audi Q6 e-tron – enam fakta menarik yang anda perlu tahu

Audi Q6 e-tron quattro

AUDI telah memperkenalkan model elektrik terbarunya iaitu Q6 e-tron, yang dibina menggunakan platform Premium Platform Electric (PPE) yang dibangunkan bersama Porsche untuk Macan.

Berikut adalah enam perkara menarik yang anda perlu tahu mengenai model ini:

Saiz dan posisi dalam pasaran

Q6 e-tron mempunyai ukuran panjang 4,771 mm, lebar 1,939 mm, tinggi 1,648 mm dan tapak roda 2,899 mm. Ini menjadikannya pesaing kepada BMW iX dan Tesla Model Y dalam segmen saiz pertengahan premium.

Menurut Audi, nisbah tapak roda panjang dengan overhang pendek memberikan model ini penampilan yang gagah serta dinamik seperti model-model siri Q yang lain, ditambah pula dengan elemen-elemen reka bentuk yang spesifik untuk model e-tron.

Prestasi & jarak pandu

Q6 e-tron akan ditawarkan dalam dua varian iaitu Q6 e-tron quattro dan SQ6 e-tron, kedua-duanya mempunyai dua motor elektrik. Varian asas itu mempunyai 387 PS dan boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 5.9 saat. Dengan 516 PS, SQ6 e-tron hanya memerlukan 4.3 saat untuk mencapai kelajuan tersebut.

Kedua-dua varian didatangkan dengan bateri berkapasiti 100 kWj yang menawarkan jarak gerak sejauh 625 km untuk Q6 e-tron dan 598 km untuk SQ6 e-tron.

Kelebihan platform PPE

Platform PPE baharu menggunakan seni bina 800 volt yang menyokong pengecasan pantas sehingga 270 kW. Di stesen pengecas yang sesuai, bateri boleh dicas dari 1o% hingga 80% dalam hanya 21 minit. Apa yang menarik, jika stesen pengecas menggunakan teknologi 400 volt, bateri 800 volt itu akan dibahagikan kepada dua pada voltan yang sama, yang kemudiannya boleh dicas selari dengan kapasiti sehingga 135 kW.

Pengecasan AC boleh dilakukan pada kapasiti 11 kW.

Teknologi pencahayaan tercanggih

Q6 e-tron didatangkan dengan lampu Matrix LED pada bahagian hadapan yang menawarkan sehingga lapan signatur lampu digital. Di belakang pula terdapat lampu digital OLED generasi kedua yang mempunyai enam panel OLED dengan 360 segmen untuk menjana imej baharu setiap 10 milisaat menggunakan algoritma khas.

Ini membolehkan Q6 e-tron berkomunikasi dengan persekitarannya menggunakan teknologi Car-to-X untuk memberi amaran tentang kemalangan atau kerosakan kepada pengguna jalan raya yang lain.

Pentas Digital menghiasi ruang dalaman

Papan pemuka Q6 e-tron didominasi oleh tiga skrin iaitu kluster instrumen digital berukuran 11.9 inci untuk pemandu, skrin sentuh 14.5 inci dan paparan penumpang hadapan 10.9 inci yang boleh digunakan untuk membantu pemandu menetapkan sistem navigasi atau mencari stesen pengecas.

Selain itu, Audi turut menawarkan paparan head-up realiti terimbuh (AR) yang akan memantulkan imej besar pada cermin hadapan untuk menunjukkan info seperti kelajuan, papan tanda jalan raya dan navigasi. Menurut Audi, imej yang dipaparkan seolah-olah terapung pada jarak 200 meter dari pandangan.

Bakal tiba di Malaysia

Menurut paultan.org, PHS Automotive Malaysia (PHSAM) selaku pengedar rasmi Audi di Malaysia sebelum ini telah mengesahkan yang Q6 e-tron akan dilancarkan tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved