fbpx

KG Motors, Eneos jalin kerjasama bangunkan EV ultra kompak Minimum Mobility, sasar jual 2025

mini-car-japan-e1707451855971-2048×1365

Jepun sangat terkenal dengan barisan kei car yang mempunyai rekaan yang comel, dimensi yang kompak, dan praktikal dalam masa yang sama.

Namun dalam tempoh setahun dari sekarang, pasaran kereta kecil Jepun akan dimeriahkan dengan kehadiran pendatang baharu, KG Motors.

 

 

Menerusi kerjasama yang terjalin dengan syarikat Eneos, KG Motors akan merealisasikan visi mobiliti mampan menerusi pengenalan model kenderaan elektrik (EV) Minimum Mobility.

Berdasarkan info daripada laman web rasmi KG Motors, Minimum Mobility merupakan sebuah EV satu tempat duduk yang memiliki dimensi sepanjang 2,450 mm, lebar 1,090 mm dan tinggi 1,500 mm – lebih kecil berbanding Smart ForTwo.

Dengan motor elektrik yang mempunyai kuasa puncak 6.7 hp dan pek bateri yang tidak diketahui kapasitinya, Minimum Mobility ini mampu bergerak sejauh 100 km untuk sekali cas penuh.

 

 

Pengecasan AC 100V pula membolehkan pek bateri tersebut dicas penuh dalam masa lima jam sahaja.

Rekaan luaran Minimum Mobility ini mengambil inspirasi daripada kamera polaroid tahun 1980-an.

Dengan hasrat untuk menjadikan masyarakat bebas karbon satu realiti, KG Motors menyasarkan untuk memulakan produksi massa dan jualan EV ultra kompak ini pada tahun 2025 sementara Eneos pula akan menggunakan kepakaran mereka untuk menawarkan perkhidmatan berkaitan mobiliti dan gaya hidup.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved