fbpx

Hyundai ST1 EV, kuda kerja futuristik, tiga varian didedahkan

hyundai-st1

Hyundai Staria diperkenalkan pada tahun 2021 sebagai pengganti kepada model pacuan roda belakang Starex.

Selain wujud dalam versi van penumpang (tiga atau empat baris tempat duduk), Hyundai Staria juga turut ditawarkan dalam versi van komersial yang dikhususkan untuk membawa muatan barangan.

Mereka yang berminat untuk menjalankan aktiviti luar boleh mendapatkan Hyundai Staria Lounge Camper, terdiri daripada dua model iaitu Camper 11 dan Camper 4 dengan empat tempat duduk eksklusif.

 

Masuk tahun 2024, Hyundai meluaskan lagi penawaran Staria dengan memperlihatkan model ST1, atau nama penuhnya “Service Type 1”.

Ia merupakan sebuah kuda kerja berkuasa elektrik sepenuh masa dan direka untuk memenuhi keperluan perniagaan kecil di Korea Selatan.

Untuk permulaan, Hyundai bakal menawarkan tiga varian, iaitu versi kargo standard, kargo sejuk serta ‘chassis cab’ yang asas untuk pemilik yang mahu memadankan binaan belakang secara retrofit.

Sesuai sangat untuk mereka yang mahu menjadikan ST1 ini sebagai projek campervan.

 

 

Reka bentuk luaran ST1 ini banyak mengingatkan kita kepada model Staria Load, dengan unit lampu asas yang diposisikan rendah, jalur lampu nyalaan siang LED, rim keluli, serta padanan lapisan perlindungan plastik pada sekeliling badan.

Sama seperti Kona EV, port pengecasan Hyundai ST1 ini terletak pada bahagian muka hadapan.

Buat masa ini, spesifikasi penuh seperti kuasa dan had muatan yang mampu ditampung oleh ST1 masih lagi tidak diketahui, dan perinciannya hanya akan didedahkan dalam tempoh separuh pertama tahun ini.

Selain pasaran Korea Selatan, Hyundai juga merancang untuk menjual ST1 di beberapa pasaran lain.

Hyundai Staria Premium

 

Hyundai Staria 10 tempat duduk

Hyundai Staria Load

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved