fbpx

Nissan GT-R 2025, ‘Godzilla’ ICE terakhir yang takkan dibawa masuk oleh ETCM

Nissan GT-R 2025 04

Jika anda perasan, Nissan Malaysia di bawah naungan Edaran Tan Chong Motor mula memperlahankan rentak mereka sejak kebelakangan ini.

Tiada lagi model-model baharu dilancarkan, malah beberapa model SUV yang dijanjikan sebelum ini masih lagi belum menunjukkan bayang di tanah air Malaysia.

Di pasaran Jepun, Nissan baharu sahaja melancarkan kemaskini untuk model berprestasi tinggi GT-R 2025, dan difahamkan ia mungkin akan menjadi model terakhir R35 sebelum ditamatkan produksinya kelak.

 

 

Versi yang dikemaskini ini membawakan kemasan luaran yang hampir sama dengan model facelift tahun lepas.

Untuk varian GT-R Premium Edition ia kini didatangkan dengan opsyen kemasan upholsteri Blue Heaven pada ruang kabin yang tampak klasik itu.

Antara perubahan ‘terbesar’ yang dibawakan ialah penggunaan komponen enjin eksklusif yang sebelum ini hanya ditawarkan untuk Nismo Special Edition.

 

 

Terima kasih kepada penggunaan komponen Nismo seperti cincin omboh, rod penyambung dan aci engkol yang telah diseimbangkan beratnya, enjin 3.8 liter turbo berkembar V6 pada Nissan GT-R Premium Edition T-Spec dan Track Edition mampu menawarkan putaran enjin serta turbo spooling yang lebih pantas.

Kuasa kuda masih lagi sama, iaitu 565 hp pada model standard, dan 600 hp untuk model Nismo.

 

Disebalik perubahan yang kecil itu, harga jualan Nissan GT-R 2025 kini jauh lebih mahal, bermula dari ¥14,443,000 (~RM457,361) untuk versi standard, hinggalah ¥30,613,000 (~RM969,411) untuk versi GT-R Nismo Special Edition.

Bagaimana pula dengan GT-R masa depan?

 

 

Jika anda masih ingat, di Japan Mobility Show hujung tahun lepas Nissan telah memperlihatkan sebuah model konsep Hyper Force berkuasa elektrik sepenuh masa.

Biarpun dengan rupa paras yang terlalu agresif untuk sebuah supercar, Nissan GT-R “R36” itu dikatakan mampu menjana kuasa setinggi 1,341 hp dengan sistem pacuan semua roda e-4ORCE, serta dua mod pemanduan iaitu GT (grand touring) dan R (racing).

Apapun, Nissan GT-R 2025 yang baru dilancarkan di Jepun itu berkemungkinan besar hanya akan muncul di pasaran Malaysia menerusi saluran pihak ketiga, itu pun jika wujud permintaan.

Nissan GT-R 2025

 

Nissan Hyper Force Concept

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved