fbpx

Permintaan EV menurun, Renault mahu terus hasilkan kereta berenjin pembakaran dalaman

Renault 5 E-Tech electric (108)

Renault dilapor akan menyemak kembali perancangan untuk menjadi jenama kenderaan elektrik (EV) sepenuh masa tahun 2030 berikutan peralihan pengguna kepada EV yang semakin perlahan.

Bercakap kepada laman Automotive News Europe, CEO Renault Fabrice Cambolive mendedahkan jenama itu akan terus menawarkan EV dan model hibrid berenjin pembakaran dalaman untuk setiap segmen kenderaan pada masa akan datang.

“Bagi saya, persoalannya bukanlah (perancangan) 2030 – kami akan mengikut trend dengan dua penawaran paling kompetitif dalam barisan produk kami,” ujarnya lagi.

 

 

Sebelum ini, pada tahun 2022 CEO kumpulan Luca de Meo meramalkan barisan model Renault di Eropah akan terdiri daripada EV menjelang akhir dekad ini, dengan satu syarat ia akan bergantung kepada keadaan pasaran semasa.

Renault bukanlah satu-satunya pihak yang mengubah unjuran produk mereka.

Minggu lalu, Mercedes-Benz telah menarik balik ramalan bahawa EV akan menyumbang 100 peratus jualan mereka menjelang 2030, sebaliknya menekankan pembangunan teknologi ICE dan hibrid menjelang dekad berikutnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved