fbpx

Ferrari 512M milik Gerhard Berger ini dijumpai semula selepas dicuri 28 tahun lepas!

ferrari 512m dicuri 02

LONDON Metropolitan Police baru menyelesaikan satu kes kecurian lama. Unit Organised Vehicle Crime menjumpai sebuah Ferrari 512M yang dicuri dari seorang pemandu Formula Satu, Gerhard Berger kira-kira 28 tahun lalu di Grand Prix San Marino 1995 di Imola.

Pencuri itu telah melarikan 512M milik Berger di lot parkir hotel semasa hujung minggu perlumbaan. Turut dicuri pada masa yang sama ialah kereta rakan sepasukan Berger, Jean Alesi iaitu sebuah Ferrari 355.

Polis London menjumpai 512M Berger itu dengan bantuan Ferrari. Pengeluar itu melaporkan kepada pihak polis bahawa mereka telah memeriksa kereta itu bagi pihak pelanggan Amerika yang membelinya dari seorang broker di UK.

Menurut siasatan polis, kereta itu dibawa ke Jepun selepas ia dicuri. Ia kembali ke UK pada penghujung 2023 sebelum pihak polis merampasnya bagi mengelakkan ia keluar dari negara itu.

Pihak polis masih menjalankan siasatan lanjut, belum ada sebarang penahanan dibuat. Sayangnya, F355 milik Alesi masih belum dijumpai.

Walaupun kereta mereka dicuri, Berger dan Alesi tetap cemerlang di Grand Prix San Marino 1995. Alesi menamatkan perlumbaan di tempat kedua manakala Berger di tempat ketiga.

Ferrari 512M ialah evolusi terakhir Testarossa yang popular pada tahun 1980an. Berbanding versi-versi awal, 512M mendapat lampu depan biasa dan bukannya jenis pop-up.

Ia dipacu enjin 4.9-liter flat-12 yang dinaik taraf, menghasilkan 434hp dan 500Nm tork. Hanya 501 unit Ferrari 512M pernah dihasilkan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved