fbpx

Hyundai Ioniq 5 2025 facelift, pek bateri lebih besar, ada wiper belakang!

Hyundai Ioniq 5 2025 facelift (2)

Sedar atau tidak, sudah tiga tahun telah berlalu sejak Hyundai melancarkan crossover elektrik Ioniq 5 pada tahun 2021.

Untuk pasaran Korea Selatan, EV tersebut kini telah dikemaskini dengan membawakan beberapa perubahan dari segi rekaan luaran, pek bateri yang lebih besar, serta pengenalan varian baharu N Line.

Perubahan rekaan yang dimaksudkan itu tidaklah begitu ketara.

 

 

Apa yang berubah adalah unit bampar depan dan belakang yang telah disemak semula, rim aloi yang lebih aerodinamik, penambahan penyeka kaca belakang, serta spoiler belakang yang lebih besar.

Disebabkan rekaan bampar, ukuran dimensi panjang EV ini juga bertambah sebanyak 20 mm kepada 4,655 mm.

 

 

Untuk ruang kabin, susun atur papan pemuka dilihat tidak banyak berubah, melainkan dengan penambahan butang kawalan fizikal pada konsol tengah untuk fungsi seperti pemanas tempat duduk dan roda stereng, serta butang bantuan parkir.

Sementara itu, panel kawalan untuk sistem pendingin hawa juga telah direka semula untuk memudahkan operasi.

Jika anda perasan, Ioniq 5 kini dilengkapi dengan sistem kamera sisi, dimana imej daripada kamera tersebut dipaparkan menerusi dua skrin pada bahagian penghujung papan pemuka.

 

 

Ioniq 5 facelift turut mendapat pek bateri 84 kWh yang lebih besar berbanding unit 77.4 kWh pada model terdahulu, dan ia dilihat mampu memberikan impak positif terhadap jarak gerak berbanding model pra-facelift.

Sebagai info, Ioniq 5 sebelum ini mampu bergerak sehingga 507 km dengan menggunakan pek bateri 77.4 kWh (data WLTP).

Disebalik rupa luaran yang lebih malar segar, pihak jurutera Hyundai telah menala kembali aspek gantungan untuk pemanduan yang lebih lancar, selain meningkatkan tahap ketegaran komponen cowl crossbar untuk mengurangkan gegaran pada roda stereng.

Hyundai Ioniq 5 facelift juga kini lebih selamat, terima kasih kepada pengukuhan terhadap bahagian roda belakang, bawah badan, pintu dan tiang B, serta penambahan beg udara pada sisi baris kedua – menjadikan jumlah keseluruhan beg udara mencecah lapan unit!

 

 

Akhir sekali, Hyundai telah meningkatkan aspek tebatan bunyi pada motor elektrik belakang, menjadikan nilai NVH kini lebih senyap.

Sebut pasal varian baharu, Hyundai Ioniq 5 kini boleh didapati dalam trim N Line, membawakan kit badan spesifik, lencana N Line, rim aloi baharu 20 inci, rekaan roda stereng berbeza, tempat duduk sports, aksen baharu pada papan pemuka serta pedal keluli.

Hyundai turut menyebut tentang pengalaman pemanduan yang lebih dinamik, memberikan bayangkan Ioniq 5 N Line ini telah diberikan talaan khusus pada bahagian casis.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved