fbpx

Tesla Roadster boleh pecut 0-60 bsj bawah satu saat, Mate Rimac kata “tak mustahil, tapi…”

maxresdefault

Siapalah Elon Musk tanpa kenyataan-kenyataan yang bombastik dan agak keterlaluan untuk sebuah model baharu yang masih lagi belum kunjung tiba.

Beberapa hari lepas, Elon Musk mendedahkan perincian prestasi yang bakal dihamburkan oleh Tesla Roadster, di mana pecutan 0-60 batu sejam (0-96 km/j) boleh dicapai dalam masa kurang satu saat.

Mungkin ramai tidak bersetuju dengan dakwaan Elon Musk, namun dalam satu hantaran di Facebook, CEO Rimac, Mate Rimac mendedahkan perkara tersebut sebenarnya tidak mustahil untuk dicapai.

 

 

Jelasnya, pecutan di bawah satu saat boleh dicapai sekiranya ia dibuat dengan bantuan pendorong (thruster) berdasarkan simulasi yang telah dibuat.

“Masalahnya ialah, anda akan melepaskan udara dalam tempoh dua hingga tiga saat, dan dalam masa yang sama anda membawa sekali beban mati seperti tangki, pemampat, injap dan sebagainya.

“Sama seperti bantuan kipas, ia mungkin akan memberikan lebih cengkaman, namun anda perlukan sekitar 30,000 Nm pada roda untuk memecut bawah satu saat, bermakna anda memerlukan unit motor, penyongsang, kotak gear, aci pemacu dan sebagainya yang lebih besar.

Rimac turut menambah, kereta tersebut perlulah ‘super ringan’, dan agak sukar untuk dicapai melihatkan kepada standard kenderaan elektrik masa kini, termasuklah kereta elektrik berprestasi tinggi.

 

 

Malah, Rimac Nevera yang mampu memecut sepantas bawah dua saat dari 0-96 km/j juga memiliki berat melebihi 2 tan.

Menariknya, pada tahun 2018 CEO Tesla pernah mencadangkan Roadster akan mempunyai sekitar 10 unit pendorong roket kecil di sekeliling kereta, bagi membolehkan pecutan 0-60 batu sejam yang lebih pantas.

Opsyen itu dinamakan sebagai SpaceX Option, selain mampu meningkatkan aspek pecutan, ia juga boleh menambah baik aspek kelajuan tertinggi, brek dan mengambil selekoh. Mungkin juga boleh menyebabkan sesebuah Roadster itu ‘terbang’.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved