fbpx

Mengejutkan, Apple labur RM47 bilion untuk projek EV swapandu “Titan” sebelum dibatalkan

0 eWs9N40F5Jclpok7

Entah di mana silapnya, projek kereta swapandu “Titan” yang diumumkan sejak tahun 2014 kini menemukan jalan buntu apabila Apple membuat keputusan untuk membatalkannya minggu lepas.

Berdasarkan laporan terkini daripada The New York Times, Apple dikatakan telah melabur lebih $10 bilion (RM47.46 bilion) untuk sebuah projek yang tidak kesampaian.

Pada mulanya, Apple mahu menghasilkan kenderaan elektrik untuk bersaing dengan Tesla, sebelum mengalihkan tumpuan kepada Waymo dengan menghasilkan kereta pandu sendiri.

 

Untuk projek tersebut Apple telah berjaya mendapatkan jurutera daripada Porsche dan NASA, dengan jumlah kakitangan melebihi 2,000 orang.

Malah, Apple juga turut mengorak langkah seterusnya dengan mengadakan perbincangan dengan beberapa syarikat automotif termasuklah Hyundai/Kia pada tahun 2021 sebelum Hyundai Motor mengumumkan kerjasama antara kedua belah pihak dibatalkan.

Jika projek Titan ini masih terus berjalan, Apple berkemungkinan besar akan melancarkan model EV swapandu pertama mereka pada tahun 2028.

Pesaing rapatnya Xiaomi pada awal tahun yang lalu telah pun melancarkan model EV pertama mereka, iaitu SU7 dengan saiz menyamai Porsche Taycan dan Tesla Model S, senibina elektrik 800 voltan, dan jarak gerak sejauh 800 km.

 

Xiaomi SU7 diperkenalkan secara rasmi – 673 PS, 0-100 km/j dalam 2.78s, jarak pandu 800 km

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved