fbpx

Trend EV kian perlahan, Mercedes terus kekal hasilkan enjin pembakaran dalaman

2022-Mercedes-AMG-EQS-53-4

Jenama mewah Mercedes-Benz nampaknya terpaksa akur dengan trend permintaan terhadap kenderaan elektrik (EV) yang bergerak lebih perlahan berbanding jangkaan asal.

Keadaan ini menyebabkan Mercedes-Benz terpaksa menangguhkan dulu perancangan untuk menjadi jenama EV sepenuh masa menjelang 2030.

Bukan itu sahaja, Mercedes-Benz turut mengurangkan sehingga 50 peratus model EV yang bakal diperkenalkan menjelang akhir dekad ini, dan meneruskan penjualan model-model berenjin pembakaran dalaman (ICE) sehingga dekad seterusnya.

 

 

Dalam satu kenyataan, Mercedes-Benz mendedahkan aspek seperti gangguan rantaian bekalan dan ketersediaan komponen kritikal kekal menjadi faktor risiko yang ketara buat jenama itu untuk meneruskan pelan EV mereka.

 

Untuk tempoh beberapa tahun kebelakangan ini, Mercedes-Benz merupakan antara jenama automotif mewah yang mampu menawarkan barisan produk EV yang meluas, bermula dari sekecil EQA, EQB, model sedan EQE dan EQS, SUV EQE dan EQS, serta tidak ketinggalan barisan model EV AMG.

 

 

Generasi baharu EV Mercedes akan dibina berdasarkan platform Modular Mercedes Architecture (MMA) yang direka bukan sahaja untuk EV, malah sesuai untuk kereta berenjin pembakaran dalaman.

CLA generasi baharu merupakan model produksi pertama yang lahir daripada platform MMA ini, dan diikuti dengan model generasi baharu GLA dan GLB.

Mercedes-Benz juga dilapor sedang membangunkan enjin M252 untuk dijadikan sebagai unit penambah jarak bagi model EV akan datang termasuklah CLA EV serta model-model Entry Luxury yang lain.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved