fbpx

Eropah haramkan penyaduran krom pada motosikal 

moto-guzzi-chrome-2

Bermula 2024, Kesatuan Eropah (EU)  mencadangkan pengharaman proses penyaduran krom pada sebarang kenderaan baharu termasuk motosikal. 

Menariknya, langkah itu bukan sahaja akan berlaku di Eropah malah merangkumi Amerikak Syarikat bermula 2027. 

Menurut laporan media antarabangsa, langkah itu diambil ekoran terdapat kebimbangan perkara tersebut akan memberi kesan jangka panjang pada kesihatan dan alam sekitar. Ini kerana proses penyaduran krom menghasilkan pencemaran toksik 500 kali ganda lebih tinggi berbanding pencemaran dihasilkan enjin diesel. 

Pada masa sama, penyaduran krom juga dikaitkan dengan kanser paru-paru dan hidung selain dari memberi kesan pada sistem pembiakan manusia. 

Selain itu, proses penyaduran krom juga memberi kesan pada alam sekitar menerusi pembuangan sisa. Walaupun kesemua kesan ini boleh dielak namun EU mendapati senario ini tidak harus diambil mudah. 

Berdasarkan perkara diatas, jelasnya penghasilan motosikal yang sebelum ini popular dengan penyaduran krom seperti beberapa model khas Triumph, Harley-Davidson dan Moto Guzzi tidak akan berlaku lagi pada masa akan datang. 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved