fbpx

BYD YangWang U9 dilancarkan di China pada harga RM1.12 juta

BYD YangWang U9 03

SEGMEN supercar elektrik kini mempunyai pesaing terbaru yang datang dari jenama mewah milik BYD sendiri iaitu YangWang.

Kereta yang dimaksudkan adalah YangWang U9 dan di China, ia dijual pada harga 1.68 juta RMB (RM1.12 juta). Model ini membuat penampilan pertamanya pada Januari tahun lalu bersama-sama dengan U8.

Seperti SUV itu, U9 dibina di atas e4 Platform. Ia dilengkapi dengan empat motor elektrik, memberikannya kuasa keseluruhan sebanyak 1,300 hp dan 1,680 Nm.

Tidak perlu diperkatakan lagi yang ini adalah kereta paling pantas pernah dihasilkan BYD setakat ini. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam hanya 2.36 saat manakala kelajuan maksimum mencecah 309.19 km/j.

Seperti yang boleh dijangka, prestasi yang mengagumkan itu bermakna jarak gerak supercar ini tidaklah begitu jauh iaitu 450 km mengikut kitaran CLTC.

Bateri LFP berkapasiti 80 kWj pada U9 menyokong pengecasan pantas dual-plug pada kapasiti sehingga 500 kW untuk mengisi kuasa bateri dari 10% ke 80% dalam masa 10 minit. Ia juga boleh dicas menggunakan pengecas AC 7 kW, yang mengambil masa kira-kira tujuh jam untuk pengecasan 10% ke 80%.

U9 mempunyai 12 set pakej aerodinamik aktif dan pasif untuk mengurangkan seretan dan membantu pelepasan haba. Ia juga dilengkapi dengan sistem kawalan badan iSus-X Intelligent yang boleh menaikkan suspensi sehingga 75 mm pada kelajuan 500 mm sesaat.

Sudah tentu, ciri ini menjadikan U9 lebih tangkas di selekoh namun seperti yang anda mungkin sudah lihat sebelum ini, ia juga membolehkan supercar itu menari dan melompat. Bukan itu sahaja, dengan adanya motor elektrik pada setiap roda, kereta ini juga boleh melakukan tank turn.

Di dalam, U9 menggunakan platform DiLink150 yang dikuasakan oleh chip 5G. Platform ini membantu pemandu memandu di litar dengan menyediakana maklumat lengkap tentang 30 litar lumba di China.

Selain itu, terdapat beberapa ciri keselesaan seperti pelarasan 14 hala untuk tempat duduk pemandu dan penumpang, sistem audio Dynaudio Evidence, sistem pencahayaan ambien dengan 127 pilihan warna dan pelbagai lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved