fbpx

Stellantis daftar paten sistem gegaran untuk EV, mimik gegaran enjin ICE

Dodge-Charger-Daytona-SRT-Concept-1

Kereta elektrik masa kini rata-rata mempunyai prestasi yang cukup memberangsangkan, lebih pantas dan dalam masa yang sama, lebih senyap.

Apa yang perlu ditambah adalah karakter rangkaian kuasa elektrik yang perlu dipelbagaikan, dan salah satu daripadanya ialah alunan runut bunyi dan gegaran macam apa yang dihasilkan pada kereta berenjin pembakaran dalaman (ICE).

Stellantis pada tahun lepas telah memfailkan paten yang terdiri daripada sistem bunyi aktif Active Sound Enhancement (ASE) dan sistem gegaran Active Vibration System Enhancement (AVE) yang bakal diguna pakai oleh kereta elektrik Dodge Charger Daytona.

Biarpun kereta muscle elektrik itu sudah pun mempunyai sistem ‘ekzos’ Fratzonic Chambered Exhaust yang mampu menyalurkan not ekzos artifisial, sistem ASE/AVE ini mampu meningkatkan pengalaman pemanduan EV ke satu tahap yang lebih tinggi.

 

 

Dengan adanya AVE, ia mampu mencipta gegaran yang biasa dialami pada kereta berenjin pembakaran dalaman, terutama nadi V8 yang selalu dikaitkan dengan kereta muscle.

Menurut laporan Mopar Insiders, gegaran tersebut boleh dihasilkan dengan pelbagai cara.

Satu daripadanya ialah dengan menggunakan unit force generator di mana daya gegaran yang terhasil akan disalurkan kepada sistem casis, roda stereng dan juga tempat duduk pemandu.

Sementara sistem ASE pula akan menghasilkan bunyi sebagai satu reaksi kepada parameter seperti kelajuan motor, pecutan, kelajuan roda dan daya kilas yang terhasil.

Adakah dengan wujudnya sistem yang disebutkan itu tadi mampu menjadikan pemanduan EV yang lebih mengujakan daripada kereta ICE?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved