fbpx

Trak pikap BYD dikesan di China, versi RHD tersedia!

gff8de5xyaega6f

Laman web CarNewsChina baru-baru ini melaporkan kemunculan sebuah model prototaip trak pikap jenama BYD meluncur di atas jalan raya.

Berdasarkan imej paten yang telah tersebar sebelum ini, rekaan trak pikap BYD ini membawakan rupa paras yang mengingatkan kita pada model trak pikap Ford F-150 Lightning dan Ford Ranger.

 

Bukan itu sahaja, BYD dilapor sedang menguji trak pikap versi pemanduan sebelah kanan, berdasarkan kedudukan getah penyeka kaca serta imej ruang kabin yang berjaya dirakamkan.

Tidak seperti model-model EV BYD yang mempunyai rekaan yang lebih moden, pengeluar China itu menggunakan pendekatan yang lebih konvensional untuk trak pikap ini.

Seperti contoh, ia membawakan rekaan arka roda yang bersegi, cermin sisi yang besar, tempat pemijak sisi yang diintegrasikan kemas, serta sport bar pada bed belakang.

 

Untuk ruang kabin pula, trak pikap BYD ini menampilkan sepasang skrin digital, roda stereng rekaan bawah rata, terowong transmisi yang agak besar, serta kehadiran gugusan butang suis di bahagian konsol tengah.

Rekaan konsol tengah itu dikatakan diambil daripada model Fang Cheng Bao Bao 5 (Leopard 5), memberikan bayangan iamungkin sekali ada kaitan dengan model SUV off-road yang telah dilancarkan sebelum ini.

Tiada sebarang perincian berkenaan trenkuasa yang bakal digunakan, namun besar kemungkinan trak pikap BYD ini akan ditawarkan dalam versi elektrik (EV) serta versi plug-in hybrid (PHEV).

 

 

Memandangkan trak pikap ini turut muncul dalam versi pemanduan sebelah kanan, ia mungkin akan ditawarkan di pasaran utama dunia yang mementingkan pemanduan di sebelah kiri jalan, seperti contoh Australia, Jepun, dan juga Afrika Selatan.

Mungkin sekali akan masuk pasaran Malaysia kelak?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved