fbpx

Toyota umum pelaburan RM6.2 bilion, bina SUV tiga baris untuk US

01_zevconcpt_fr_global

Tidak mahu terus ketinggalan dalam arena kenderaan elektrik (EV), Toyota Motor baru-baru ini mengumumkan pelaburan bernilai $1.3 bilion (RM6.2 bilion) untuk menghasilkan SUV elektrik tiga baris tempat duduk di kilang Kentucky.

SUV serba baharu itu dijangka akan mula diproduksikan lewat tahun 2025 atau awal tahun 2026 yang dihasilkan khusus untuk pasaran Amerika Syarikat.

Laman CNBC melaporkan, ia merupakan sebahagian daripada perancangan pelaburan bernilai $35 bilion (RM166.7 bilion) untuk kenderaan elektrik bateri (BEV) menjelang tahun 2030.

Wakil jurucakap Toyota enggan untuk memberikan butiran terperinci, namun SUV tiga baris tempat duduk itu berkemungkinan besar akan bersaing dengan model seperti Rivian R1S dan Kia EV9.

Toyota, pengeluar automotif terbesar di dunia masih bertegas dengan pendirian di mana EV bukanlah satu-satunya cara untuk mencapai neutraliti karbon.

Selain EV, Toyota juga kini sedang meneroka potensi tenaga alternatif seperti bahan api bebas karbon (CNF) serta enjin pembakaran dalaman menggunakan bahan api hidrogen.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved