fbpx

Porsche Macan EV 2024 – Lima Perkara Yang Perlu Anda Tahu Tentang SUV Elektrik Kompak Porsche

2024-porsche-macan-ev

SUV kompak mewah Porsche Macan generasi baharu kini ditawarkan secara rasmi sebagai sebuah SUV berkuasa elektrik sepenuh masa.

Generasi kedua Macan ini dibina berdasarkan platform yang dibangunkan bersama Audi, digelar sebagai Premium Platform Electric (PPE) yang menyokong senibina elektrik 800-voltan.

Ini bermakna, Porsche Macan merupakan model kedua Porsche yang menggunakan senibina elektrik bervoltan tinggi itu selepas Porsche Taycan.

Berikut merupakan lima perkara penting berkenaan Macan generasi baharu:

 

1. Dua varian, iaitu Macan 4 dan Macan Turbo

Terdapat dua varian yang ditawarkan sebagai permulaan, di mana kedua-dua model tersebut dilengkapi dengan dua motor elektrik, satu untuk setiap gandar, dengan sistem pacuan semua roda, dan pengagihan berat badan yang lebih cenderung ke arah belakang.

Pada model Macan 4, ia mampu menghasilkan 402 hp dan 649 Nm, sementara Macan Turbo pula berupaya menjana 630 hp dan 1,129 Nm!

Pecutan 0-96 km/j memakan masa 4.9 saat, sementara varian Turbo pula lebih pantas, sekitar 3.1 saat.

 

2. Tiada kotak gear dua nisbah kelajuan

Tidak seperti Taycan yang ditala untuk menjadi sebuah kereta sports, Macan pula tidak memerlukan khidmat kotak gear dua nisbah kelajuan.

Ini menjadikan Macan jauh lebih ringan, dan membantu dari segi kecekapan trenkuasa secara keseluruhan.

Namun sama seperti Taycan, Macan EV juga tidak dilengkapi dengan mod pemanduan pedal tunggal, sebaliknya bergantung kepada sistem brek regeneratif yang mampu menjana kuasa sehingga 240 kW.

 

3. Tetapan suspensi multi-link, dan opsyen stereng gandar belakang

Secara standard, Porche Macan EV dilengkapi dengan tetapan suspensi multi-link depan dan belakang, dibantu dengan sistem spring udara dan peredam adaptif Porsche Active Suspension Management (PASM).

Ciri baharu untuk Macan ialah opsyen sistem stereng gandar belakang yang mampu mengubah sudut roda sebanyak lima darjah, membantu dari segi pengendalian kelajuan rendah, serta kestabilan pada kelajuan tinggi.

 

4. Angka pekali seretan 0.25

Rekaan luaran Porsche Macan EV ini mengekalkan bentuk seakan SUV coupe, dengan unit lampu nyalaan siang seakan model Taycan, diikuti dengan garis hud dan posisi lampu yang lebih rendah.

Dengan elemen aerodinamik aktif seperti spoiler belakang, flap dan panel pada bahagian bawah badan, Macan EV ini dikatakan mampu mencapai angka pekali seretan serendah 0.25 sahaja.

 

5. Ruang kabin mirip Cayenne, Panamera

Identiti Porsche turut diterapkan pada ruang kabin, di mana ia membawakan susun atur yang hampir sama dengan model Cayenne dan Panamera.

Terdapat skrin kluster digital melengkung, skrin infohibur di bahagian tengah, skrin paparan head-up dengan fungsi realiti terimbuh, dan juga opsyen untuk menambah skrin ketiga di depan penumpang hadapan.

Butang kawalan HVAC pula masih kekal pada konsol tengah, memudahkan urusan untuk menetapkan suhu kabin.

Di pasaran US, harga jualan Macan EV melonjak naik kepada $80,450 (RM380,529) untuk varian 4, sementara varian Turbo pula berharga $106,950 (RM505,874).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved