fbpx

Lelaki ini DIY panel solar untuk Tesla Model Y, jemur 5 jam boleh tambah jarak 32 km

DartSolar 3

Jika anda seorang pemilik kereta elektrik Tesla, dan tinggal di kawasan yang mempunyai akses fasiliti pengecasan yang mencukupi, hidup anda tidak akan berdepan dengan masalah.

Namun, sekiranya anda bermati-matian mahu menjadi seorang pemilik Tesla yang duduk di kawasan luar bandar, ini merupakan satu solusi yang mungkin berkesan.

 

Seorang pemilik Tesla Model Y yang juga pemilik syarikat DartSolar di Amerika Syarikat sedang membangunkan panel solar untuk dipasangkan pada model EVnya.

Terdapat sehingga sembilan panel solar 175 watt yang dipasangkan pada bahagian atas bumbung, dengan keluasan menyamai saiz tipikal petak parkir di USA.

Setiap panel solar itu dihubungkan menerusi tiub teleskopik gentian karbon, dan boleh dilipat kembali apabila tidak digunakan.

 

 

Menurut laporan, dengan berjemur di bawah sinar matahari selama lima jam mampu menambah jarak gerak sejauh 32 km, dengan berat keseluruhan tetapan tersebut tidak mencapai 75 kg.

DartSolar juga kini sedang membangunkan unit prototaip kedua yang menggantikan peranan komponen kayu kepada gentian karbon, dengan kos sekitar $4,000 (~RM18,870) apabila sedia untuk diproduksikan.

 

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved