fbpx

TOGG T10F – sedan elektrik pertama jenama automotif dari Turki

TOGG T10F 2025 01

Mungkin tidak ramai yang tahu, di sebalik kebanjiran jenama-jenama kereta elektrik (EV) dari China, dunia juga kini menerima kehadiran jenama EV baharu dari Turki, iaitu Togg.

Togg, atau nama penuhnya Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (Kumpulan Perusahaan Automobil Turki) baru-baru ini memperlihatkan sedan elektrik T10F bertempat di CES 2024, di mana ia bakal dipasarkan di Eropah pada tahun hadapan.

Ia merupakan sebuah sedan fastback di dalam segmen C, di mana Togg menyifatkan model ini sebagai sebuah peranti pintar yang terhubung, bukan sekadar sebuah kereta.

Berdasarkan rujukan ringkas di laman web rasmi, Togg T10F ini boleh dilengkapi dengan tetapan motor elektrik tunggal atau dua motor elektrik.

Versi pacuan roda belakang (RWD) berupaya memecut 0-100 km/j dalam masa 7.2 saat, terima kasih kepada motor elektrik berkuasa 218 PS dan daya kilas 350 Nm.

Versi pacuan semua roda (AWD) pula lebih pantas, 0-100 km/j dalam 4.6 saat, dengan dua motor elektrik yang lebih bertenaga (435 PS/700 Nm).

Untuk pengecasan penuh, pek bateri yang tidak didedahkan kapasitinya itu mampu membenarkan jarak gerak 530 km (AWD), atau sehingga 600 km (versi RWD).

T10F menyokong pengecasan pantas DC sehingga 180 kW, dengan pengecasan 20 hingga 80 peratus boleh diselesaikan dalam tempoh 28 minit.

Togg turut mendedahkan susun atur ruang kabin sedan elektrik ini, di mana ia membawakan skrin kluster 12.3 inci, skrin infotainmen 29 inci, skrin ketiga untuk kawalan HVAC sebesar 8 inci.

Antara ciri lain termasuklah ruang kargo sebesar 500 liter, pemanas roda stereng serta pengecas peranti pintar tanpa wayar.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved