fbpx

Vinfast labur RM9 bilion bina kilang EV di India

vinfast vf e36
VinFast VF e36

Biarpun berdepan dengan kesukaran di Amerika Syarikat, pengeluar EV dari Vietnam Vinfast terus mengorak langkah ke depan dengan mengumumkan perancangan untuk membina kilang baharu di India.

Kilang yang akan dibangunkan di Thoothukudi, Tamil Nadu itu dijangka menelan belanja sekitar $2 bilion (RM9.29 bilion), di mana $500 juta akan dilaburkan untuk fasa pertama projek tersebut.

Pembinaan kilang Vinfast itu akan bermula pada tahun ini dan dijangka beroperasi dengan kekuatan tenaga pekerja sekitar 3,000 hingga 3,500 orang, serta kapasiti pengeluaran tahunan sehingga 150,000 unit.

 

 

Selain daripada mengumumkan pembinaan kilang ketiga, Vinfast juga akan mewujudkan jaringan pengedar di seluruh India.

Bercakap semasa upacara tandatangan memorandum persefahaman, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Vinfast Global Tran Mai Hoa berkata, langkah terbaharu ini menunjukkan komitmen Vinfast terhadap pembangunan yang mampan, serta visi pengangkutan masa depan sifar emisi.

“Kami percaya, dengan melabur di Tamil Nadu bukan sahaja memberikan manfaat ekonomi yang besar kepada kedua-dua belah pihak, ia juga dapat membantu mempercepatkan peralihan tenaga hijau di India dan di rantau ini.

Setakat ini, Vinfast telah pun menawarkan barisan produk berkuasa elektrik di pasaran tertentu, seperti VF3, VF5, VF6, VF7, VF8 dan VF9.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved