fbpx

Volkswagen Golf GTI facelift didedahkan – rupa lebih garang, butang fizikal dikembalikan

Volkswagen at the CES 2024

VOLKSWAGEN Golf GTI generasi kelapan (Mk8) kini sudah berusia hampir empat tahun selepas ia diperkenalkan buat pertama kali pada Februari 2020.

Justeru itu, hot hatch kegemaran ramai itu telah diberikan facelift, dengan pembaharuan bukan sahaja pada reka bentuk, malah turut merangkumi aspek kelengkapan dan teknologi.

Walaupun masih memakai pelekat penyamaran, Golf GTI facelift boleh dilihat menampilkan lampu depan dan belakang yang direka semula, serta elemen berbentuk ‘J’ pada sudut kiri dan kanan bampar depan.

Selain itu, ia juga didatangkan dengan spoiler belakang yang kelihatan sama seperti spoiler Clubsport, dan rim Estoril berukuran 19 inci seperti yang dilihat pada Golf R.

Untuk ruang dalaman, perubahan paling besar adalah butang fizikal pada stereng, yang dikembalikan semula bagi menggantikan panel sesentuhan yang mendapat banyak kritikan daripada pengguna.

Satu lagi penambahan adalah paparan ala tablet yang menonjol di atas papan pemuka. Paparan ini bukannya baru kerana ia telah disertakan pada beberapa model sedia ada Volkswagen seperti ID.7, ID.4, serta Passat dan Tiguan pasaran Eropah.

Bukan itu sahaja, Golf GTI facelift juga akan menjadi antara model Volkswagen pertama yang menampilkan integrasi chatbot berasaskan AI iaitu ChatGPT pada sistem arahan suara IDA yang sedia ada.

Dengan integrasi ini, fungsi arahan suara IDA boleh digunakan untuk mengawal sistem infohibur, navigasi dan pendingin hawa, serta menjawab soalan pengetahuan am.

Pada masa depan, ChatGPT akan menambah lebih banyak informasi bagi membolehkan ia menjawab lebih banyak soalan, berinteraksi dalam bahasa intuitif, menerima maklumat spesifik kenderaan dan banyak lagi.

Pengguna tidak perlu membuat akaun baharu atau memuat turun aplikasi untuk mengaktifkan ChatGPT. Sebaliknya mereka hanya perlu berkata “Hello IDA” atau menekan butang pada stereng untuk menggunakan ciri ini.

Jangan risau kerana chatbot AI itu tidak mempunyai akses kepada sebarang data. Menurut Volkswagen, soalan dan jawapan akan terus dipadamkan bagi memastikan tahap perlindungan data yang tertinggi.

Untuk enjin pula, model ini dijangka mengekalkan ‘jantung’ EA888 2.0-liter turbo empat silinder yang sedia ada. Dalam model pra-facelift, enjin berkenaan menghasilkan 245 PS dan 370 Nm, yang disalurkan ke roda depan menerusi transmisi DSG tujuh kelajuan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved