fbpx

Wanita guna BYD Atto 3 hidupkan mesin dialisis anak ketika gangguan bekalan elektrik

wanita guna byd atto 3 hidupkan mesin dialisis

SEORANG wanita Australia mendakwa BYD Atto 3 miliknya telah membantunya menyelamatkan nyawa anaknya dalam satu kejadian banjir kilat pada Krismas lalu.

Menurut Kristy Holmes, gangguan bekalan elektrik yang diakibatkan oleh banjir itu menyebabkan mesin dialisis yang digunakan anak lelakinya Levi, 11 tahun, tidak dapat dihidupkan.

Menyedari kejadian itu boleh mengancam nyawa anaknya, Holmes menyambungkan mesin dialisis itu ke Atto 3 dan menggunakan kuasa elektrik dari bateri kereta itu untuk menghidupkan mesin tersebut.

Atto 3 dilengkapi dengan ciri Vehicle-to-Load (V2L) yang membolehkan pengguna menyambungkan perkakasan elektrik kepada kereta.

Secara ringkasnya, ia adalah ciri pengecasan dua hala yang menjadikan Atto 3 sebagai sebuah powerbank atau penjana beroda yang sangat berguna ketika melakukan aktiviti riadah atau dalam situasi kecemasan.

Bercakap kepada The Guardian, Holmes berkata anaknya mungkin berhadapan dengan situasi mengancam nyawa jika tidak kerana ciri V2L yang terdapat pada keretanya.

“Ia adalah kereta paling menakjubkan yang pernah saya miliki. Sekarang ia dah dapat selamatkan anak saya semasa ribut, saya rasa saya tak akan balik ke kereta petrol lagi,” katanya.

Selain Atto 3, satu lagi EV jenama BYD iaitu Dolphin turut didatangkan standard dengan V2L. Model-model EV lain yang mempunyai ciri ini termasuk Kia Niro EV, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 dan Hyundai Ioniq 6.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved