fbpx

Toyota akan guna pita aluminium untuk tambah baik GR Corolla 2024

toyota gr corolla official 2023 05

SESEBUAH kereta akan biasa menerima perubahan-perubahan kecil yang tidak diwar-warkan sepanjang tempoh ia dijual. Pengeluar mungkin mengubah bentuk pengikat, menambah baik komponen yang mungkin rosak, atau mencari jalan agar kosnya boleh direndahkan.

Bagi Toyota GR Corolla 2024, tidak banyak yang berubah melainkan beberapa perkara; bolt baharu, sepasang corong udara, dan empat keping pita aluminium untuk aerodinamik lebih baik.

Kami tertarik berkenaan perkara terakhir, iaitu pita aluminium. Bagaimana benda yang sebegitu ringkas, ringan, dan murah boleh memberikan kesan dari segi aerodinamik. Sudah tentu ia memerlukan kajian mendalam dan ujian saintifik, takkanlah jurutera memandai pula, bukan?

Gambar oleh: Youtube Ken Gushi

Dalam satu video disiarkan oleh Ken Gushi menunjukkan perjalanannya memasang komponen 2024 pada kereta GR Corolla 2023 miliknya, pita pelekat itu dilihat sebagai satu naik taraf yang pelik juga baginya.

Pita itu hadir dalam pakej naik taraf 2024 bersama bolt subframe belakang baharu, bolt stereng baharu, corong udara, dan pita yang disebut tadi.

Anda mungkin menyangka pita itu akan membantu menutup ruang udara atau mengukuhkan bahagian fleksibel, sebaliknya ia mengawal discas elektrostatik.

Konsep ini telah dipatenkan oleh Toyota. Kereta menjana cas positif semasa dipandu, dan udara di sekitar itu juga dicas. Bila dua benda dicas positif bersentuh, udara di persekitaran itu terganggu.

Menurut Car Watch, idea ini telah wujud sejak pertengahan 2010 dan mula diuji pada Toyota 86. Semasa pembangunan model 86 facelift, jurutera Toyota mula mengenal pasti ‘kelakuan’ tidak konsisten dalam kalangan unit kereta ujian, terutamanya bila bahan bampar depan ditukar dari spesifikasi prototaip kepada spesifikasi produksi.

Ini menjurus kepada kajian discas elektrostatik dan penemuan bahawa pita aluminium menyelesaikan masalah ini dan secara magiknya menambah baik aerodinamik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved