fbpx

Ini cara betul pandu Toyota GR Corolla, demo oleh Ken Gushi

toyota gr corolla dirt vs track ken gushi thumb

TOYOTA GR Corolla semakin mendapat perhatian dan pelancaran global dijangka dibuat hujung tahun ini. Baru-baru ini, AutoGuide.com mengadakan satu sesi dimana pemandu Formula Drift Toyota, Ken Gushi berkongsi cara memandu sebenar dan menunjukkan kebolehan hot hatch itu di litar dan juga dirt (permukaan rali).

“Ini Toyota GR Corolla, dan kami akan tunjukkan kepada anda bagaimana memandunya di litar dan di dirt, dengan cara Gazoo,” katanya.

Gushi membuat perkongsian agak mendalam mengenai tips pemanduan asas lumba yang boleh diamalkan sesiapa sahaja sama ada di litar atau dirt.

GR Corolla dilengkapi dengan sistem pacuan semua roda yang memberikan kelincahan serta cengkaman diperlukan dalam semua situasi pemanduan.

Perkongsian Gushi meliputi teknik membrek dan mengambil selekoh, sambil menerangkan perbezaan pengendalian kereta itu di litar berbanding di dirt.

Gushi juga berkongsi teknik betul untuk melakukan heel-and-toe bagi melancarkan pertukaran gear, mengekalkan keseimbangan kereta, seterusnya menjimatkan catatan masa di litar.

Toyota GR Corolla ini walaubagaimanapun dilengkapi kotak gear 6-kelajuan dengan sistem iMT (intelligent Manual Transmission) yang mampu membantu pemandu melakukan teknik heel-and-toe agar dapat lebih fokus kepada pemanduan.

Tetapi pemandu sejati pastinya mahu mematikan iMT ini dan melakuakan heel-and-toe sendiri.

Toyota GR Corolla dikuasakan oleh enjin sama dengan GR Yaris, iaitu 1.6-liter 3-silinder turbo yang mampu menghasilkan 300hp dan 370Nm tork.

Hatchback ini juga mempunyai mod pemanduan (Normal, Sport dan Track) yang akan menukar nisbah agihan kuasa antara gandar depan dan belakang.

Tonton video demonstrasi Ken Gushi di bawah, berapa ramai antara anda yang tahu mengenai teknik-teknik yang dikongsi?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved