fbpx

Gachaco buka perkhidmatan perkongsian bateri skuter elektrik di Jepun kepada umum

GATCHACO

Syarikat Big Four Jepun (Kawasaki, Suzuki, Yamaha dan Honda) serta syarikat tenaga Eneos telah membentuk Gachaco – perkhidmatan penukaran bateri skuter elektrik di pasaran Jepun.

Pada mulanya, Gachaco hanya disasarkan untuk kegunaan perniagaan dan penghantaran barangan sahaja dan hanya boleh digunakan untuk sesetengah model skuter elektrik Honda, seperti Benly e:, Gyro e:, Gyro Canopy e: dan EM1 e:.

 

 

Hanya EM1 e: sahaja satu-satunya model yang boleh dijual kepada umum di mana individu yang berminat boleh mendapatkan pelan langganan penukaran bateri yang ditawarkan oleh Gachaco.

Dengan mengubah status bateri sebagai sebuah perkhidmatan dan mengecualikannya daripada harga jualan, pelanggan Honda boleh mendapatkan skuter EM1 e: tersebut pada harga yang lebih rendah, sekitar 97,200 yen (RM3,167).

 

 

Apa yang mereka perlu buat adalah dengan melanggan perkhidmatan penukaran bateri Gachaco bergantung kepada penggunaan semasa.

Seperti contoh, pelan aras mula hanyalah sekitar 1,078 yen/bulan (RM35/bulan), sementara pelan standard berharga 2,805 yen/bulan (RM91.39/bulan).

 

 

Gachaco juga turut menawarkan opsyen pembayaran untuk setiap penggunaan (pay-per-use) dengan kos 180 yen untuk setiap kWh (RM5.86/kWh).

Buat masa ini, perkhidmatan penukaran bateri Gachaco yang menggunakan unit bateri Honda Mobile Power Pack e: itu hanya boleh didapati di Jepun sahaja.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved