fbpx

Jiyue 07 – sedan elektrik kerjasama Geely dan Baidu, platform SEA, pesaing Tesla Model 3

Jiyue-07-1

Geely nampaknya sangat serius untuk bersaing dengan Tesla di pasaran China.

Selepas pengenalan model Jiyue 01 sebagai pesaing terus kepada Tesla Model Y, pasaran China kini menerima kehadiran model baharu Jiyue 07, sebuah sedan fastback berkuasa elektrik yang bakal memberikan cabaran kepada Tesla Model 3.

 

Jiyue 07 berkongsi platform Sustainable Experience Architecture (SEA) yang sama digunakan pada Volvo EX90, EX30, Polestar 4, dan kebanyakan model Zeekr.

Secara standard, varian asas 07 dilengkapi dengan motor elektrik 268 hp dan pel bateri 71.4 kWh, sementara versi pacuan semua roda pula hadir dengan motor elektrik berkembar 536 hp dan pek bateri 100 kWh.

 

Rekaan luaran 07 ini banyak berkongsi dengan SUV 01 yang telah diperlihatkan sebelum ini, di mana ia mendapat sepasang lampu utama yang agresif, bar LED melengkung, diikuti unit lampu belakang yang hampir sama.

Berdasarkan imej teaser yang dibekalkan sebelum ini, ruang kabin 07 pula menampilkan susun atur yang minimalis, bermula dengan skrin tunggal yang memanjang, diikuti dengan rekaan roda stereng jenis yoke.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved