fbpx

Kanada mahukan semua kereta baharu sifar emisi tahun 2030

macherearthreequarterweb-1676303498350

Kerajaan Kanada mengumumkan pelaksanaan undang-undang Electric Vehicle Availability Standard pada minggu ini, di mana ia turut merangkumi langkah untuk mengharamkan penjualan kenderaan baharu yang menghasilkan emisi pada tahun 2035.

Pendek kata, negara itu mahu semua kereta baharu terdiri daripada kenderaan sifar emisi, termasuklah EV dan kereta hidrogen.

Pelaksanaan peraturan baharu itu juga tidaklah terus mengharamkan penjualan kenderaan yang dilengkapi enjin pembakaran dalaman.

Selain daripada kenderaan sifar emisi yang disebutkan tadi, kenderaan plug-in hybrid (PHEV) juga boleh dikategorikan dalam kumpulan yang sama selagi ia dilengkapi dengan mod pemanduan EV untuk jarak minimum yang telah ditetapkan.

Kanada menyasarkan tahun 2026 di mana 20 peratus daripada kereta baharu mestilah terdiri daripada kenderaan sifar emisi (ZEV), di mana sasaran itu akan meningkat kepada 60 peratus pada tahun 2030.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved