fbpx

Pengeluar London Taxi bakal tawarkan minivan elektrik, inspirasi daripada Airbus A380

levc-l380

Anda mungkin sekali pernah dengar salah satu jenama yang kini dimiliki oleh Geely, iaitu London Electric Vehicle Company (LEVC).

Ya, ia sebenarnya merupakan syarikat sama yang menghasilkan teksi London LEVC TX dengan spesifikasi yang lebih moden, dan dikuasakan oleh trenkuasa penambah jarak (range extender).

 

 

Kelak, LEVC bakal memperluaskan lagi perniagaan mereka dengan menawarkan produk baharu berbentuk sebuah minivan elektrik yang diinspirasikan daripada Airbus A380.

LEVC L380 (nama pun dah hampir serupa) membawakan rekaan luaran yang minimalis, di mana unit lampu utama terletak pada bahagian bampar depan, jalur LED nipis, rekaan pemegang pintu tertanam serta perumah kaca yang tinggi.

Ia dibina berdasarkan platform Space Oriented Architecture (SOA) Geely, dengan keupayaan untuk membawa enam hingga lapan orang pada satu-satu masa.

 

 

LEVC L380 akan dikuasakan oleh motor elektrik tunggal 268 hp yang dipadankan dengan pek bateri nickel-cobalt-manganese (NMC), besar kemungkinan berkapasiti antara 73 hingga 120 kWh.

Difahamkan, LEVC L380 akan memasuki pasaran China pada tahun hadapan sebagai pesaing kepada minivan daripada Denza, Zeekr, Trumpchi, Toyota dan juga Volvo.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved