fbpx

Masalah Autopilot, Tesla panggil semula lebih 2 juta unit kereta

2023-tesla-model-s

Disebabkan oleh kekurangan kawalan yang terdapat pada fungsi Autopilot, Tesla perlu memanggil semula (recall) hampir kesemua kenderaan yang dijual di pasaran Amerika Syarikat.

Kempen terbaharu ini melibatkan lebih dua juta unit kenderaan termasuklah Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model 3 dan Tesla Model Y.

Agensi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) telah melakukan penyiasatan terhadap teknologi Autopilot sejak tahun 2021 lagi, dan mendapati sistem tersebut tidak mempunyai kawalan mencukupi bagi mengelakkan ia daripada disalahguna oleh pemandu Tesla.

Menerusi kemaskini perisian, sistem Autopilot akan didatangkan dengan kawalan tambahan untuk memastikan pemandu sentiasa bersedia di belakang stereng, selain meringkaskan lagi fungsi Autosteer.

Kemaskini terbaharu itu juga akan turut merangkumi fungsi nyahaktif Autosteer sekiranya sistem mengesan pemandu yang gagal menumpukan perhatian sepanjang sistem tersebut diaktifkan.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved