fbpx

Morgan XP-1, jentera tiga roda berkuasa elektrik, boleh gerak 241 km, berat bawah 700 kg!

morgan-xp-1 2

Untuk sebuah syarikat yang sudah terkenal dengan penghasilan jentera yang ringan seperti Lotus, membina sebuah kenderaan berkuasa elektrik yang ringan mungkin sekali satu perkara yang sukar.

Ini kerana, komponen elektrik seperti pek bateri dan motor itu sendiri mampu menyumbang kepada penambahan berat badan yang ketara.

 

 

Menerusi model XP-1, Morgan ternyata mampu menunjukkan mereka berjaya menghasilkan sebuah EV yang ‘ringan’ dengan meminimumkan penambahan berat badan.

Dibina menggunakan model Super 3 sebagai asas, XP-1 dibekalkan dengan unit pacuan kuasa elektrik yang dibangunkan secara dalaman oleh Morgan.

Untuk meminimumkan kos pembangunan, para jurutera Morgan telah menempatkan motor elektrik berkuasa 134 hp di dalam terowong transmisi sedia ada.

 

 

Pek bateri kecil berkapasiti 33 kWh pula mampu membenarkan jarak gerak sejauh 241 km untuk sekali cas penuh, selain menyokong pengecasan pantas dan keupayaan pengecasan dua arah.

Walaupun dengan penambahan motor elektrik dan pek bateri, Morgan XP-1 mencatatkan jisim seberat 700 kg, atau 60 kg lebih berat berbanding model Super 3.

Talaan yang dibuat pada beberapa bahagian seperti bawah badan, roda dan muka hadapan menjadikan angka pekali seretan XP-1 menurun kepada 0.42, berbanding 0.65 pada model asal.

 

 

Aspek pemanduan dibantu dengan sistem gantungan boleh laras Nitron, diikuti dengan empat mod pemanduan yang digambarkan menggunakan simbol cili pada skrin paparan digital.

Buat masa ini, Morgan tidak mendedahkan harga jualan sebenar bagi model XP-1, namun sekadar perbandingan Morgan Super 3 dijual pada harga bermula dari $53,938 (RM252,052) di pasaran Amerika Syarikat.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved