fbpx

Ada Merc 280SL? Ubah jadi EV, kos cuma RM630 ribu!

mercedes-benz-280sl-ev-conversion 29

Anda ada sebuah roadster klasik Mercedes 280SL dan mahu mengubahnya menjadi sebuah kereta elektrik yang tidak mencemarkan alam?

Sebuah syarikat dari Austin, Amerika Syarikat, iaitu The Moment Motor Company kini menawarkan khidmat untuk menjalankan restomod (restorasi + modifikasi) 280SL EV dalam unit binaan yang terhad.

 

Setiap satu unit 280SL EV itu akan dibekalkan dengan sistem senibina elektrik 400 voltan yang terdiri daripada motor elektrik magnet kekal tiga fasa berkuasa 300 hp/502 Nm dan pek bateri 62.0 kWh.

Dengan sistem pacuan baharu itu, 280SL EV dianggarkan mampu bergerak sejauh 282 km untuk setiap pengecasan penuh.

 

Pihak bengkel cuba sedaya upaya untuk mengekalkan tahap estetika 280SL ini, dan dalam masa yang sama membawakan ciri moden seperti sistem stereng berkuasa, brek, sistem penyejukan dan pemanasan, panel meter dalam unit kW serta skrin digital yang memaparkan informasi penting termasuklah kapasiti bateri dan anggaran jarak pemanduan.

Difahamkan, pihak Moment mengenakan caj sebanyak $135,000 (RM630,855) untuk proses penukaran sistem pacuan, itu pun jika anda sudah mempunyai sebuah 280SL untuk ‘dikorbankan’.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved