fbpx

Nissan LEAF kini EV terpakai dengan susut nilai paling tinggi di US

LEAF-OVIEW-4AMB

Era pandemik menyaksikan harga kenderaan melonjak naik, bukan sahaja kereta baharu malah kereta terpakai disebabkan oleh permintaan yang tinggi.

Dalam masa yang sama, pihak pengeluar masih lagi bergelut dengan masalah kekurangan bekalan cip semikonduktor.

Tatkala harga pasaran kereta terpakai kini kian beransur pulih, lain pula ceritanya dengan pasaran kenderaan elektrik (EV) terpakai di Amerika Syarikat.

 

Berdasarkan laporan Carscoops, nilai harga purata untuk sebuah kereta terpakai berusia bawah lima tahun menurun 5.1 peratuss pada Oktober 2023.

Namun begitu, harga untuk EV terpakai pula didapati menurun agak ketara, dengan purata sekitar 33.7 peratus pada tahun 2023 berbanding tahun 2022.

Rekod iSeeCars menunjukkan harga jualan Nissan LEAF terpakai turun bawah paras $20,000 pada Oktober 2023, berbanding $28,304 pada Oktober 2022.

Malah, empat lagi model EV turut mengalami penurunan harga jualan yang ketara, iaitu Tesla Model 3, Chevrolet Bolt EV, Tesla Model X dan Tesla Model S.

Walaupun Tesla kini menjadi pendahulu di dalam segmen EV di Amerika, pengeluar tersebut secara konsisten menurunkan harga bagi kenderaan baharu pada tahun ini, di mana langkah tersebut turut mengakibatkan penurunan harga jualan bagi model-model kereta terpakainya.

 

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved