fbpx

Jalan ‘glow in the dark’ 3 kilometer di Kedah, terpanjang di Malaysia

jalan glow in the dark kedah 01

NAMPAKNYA Kementerian Kerja Raya (KKR) telah mula menggunakan teknologi garisan jalan glow in the dark di seluruh negara.

Selepas Semenyih, teknologi itu kini dilaksanakan pula di Padang Sanai di Padang Terap, Alor Setar. Ia merupakan lokasi yang pertama bagi negeri Kedah.

Menurut Exco Kerja Raya, Sumber Asli, Bekalan Air dan Sumber Air serta Alam Sekitar Kedah, Mohamad Yusoff @ Munir Zakaria, garisan jalan itu adalah sepanjang tiga kilometer, menjadikannya garisan jalan glow in the dark terpanjang di Malaysia.

“Alhamdulillah, siap dipasang di jalan Padang Sanai/ Durian Burung. Terima kasih Pegawai Kewangan Negeri yang meluluskan peruntukan ini.

“Terima kasih Jabatan Kerja Raya Padang Terap/Pokok Sena yang berusaha keras untuk kesejahteraan rakyat,” katanya.

Beliau memaklumkan, projek garisan jalan yang siap dibina pada Selasa lepas berkenaan memberikan keselesaan dan keselamatan pengguna jalan raya.

Foto: Facebook Hj Munir Mohamad Yusoff

“Cahaya matahari dikumpulkan dan apabila waktu malam (maka) akan nampak satu garisan yang terang-benderang melalui kelulusan peruntukan sebanyak RM500,000 oleh Pegawai Kewangan,” katanya.

Beliau menambah, Kedah adalah negeri yang mempunyai sumber cahaya matahari tertinggi sekali gus sesuai untuk pelabur mengusahakan ladang solar.

Apa yang menarik, Kedah juga memiliki kelebihan lain iaitu hanya memerlukan lebih empat jam untuk menyimpan tenaga solar berbanding negeri lain yang memerlukan enam jam.

Dalam perkembangan sama, JKR Padang Terap/ Pokok Sena dalam satu kenyataan yang dimuat naik di laman Facebook mereka memaklumkan jalan bercahaya kini sedang diuji di Jalan Padan Sanai/Durian Burung (K11), Kedah.

Terdahulu, Jabatan Kerja Raya (JKR) Johor dilaporkan akan menyenaraikan dan menilai jalan raya untuk dinaik taraf menggunakan teknologi berkenaan sebelum hujung tahun ini.

Kerajaan negeri akan memperuntukkan sebanyak RM1 juta bagi menaik taraf garisan jalan menggunakan teknologi pantulan cahaya itu.

Lihatkan Ulasan (1)
  • I like what you guys are up also. Such clever work and reporting! Keep up the excellent works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my web site :).

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved