fbpx

Tesla mula kenakan caj kesesakan di stesen Supercharger di Amerika

sumber gambar: Mashable

Semakin hari semakin banyak jumlah kereta elektrik berada di atas jalan raya.

Ada di antara pengguna EV terutama pemilik Tesla mungkin kini terpaksa berdepan dengan situasi stesen pengecasan yang sesak, di mana waktu menunggu menjadi lebih lama.

Di Amerika Syarikat, Tesla dilapor akan mula mengenakan caj kesesakan di sesetengah stesen Supercharger yang mempunyai kadar trafik yang tinggi.

Langkah mengenakan caj $1/minit itu bertujuan untuk menggalakkan para pelanggan supaya tidak mengecas EV mereka sehingga 100 peratus, sebaliknya hanya mengecas mengikut keperluan pemanduan semasa.

Ia sekaligus dapat mengurangkan waktu menunggu di kalangan pengguna yang memerlukan, terutama pada waktu sibuk.

Secara efektifnya, caj kesesakan ini akan menggantikan caj menunggu (idle fee) secara terus, dan ia akan dikenakan saat SoC bateri sesebuah EV mencecah 90 peratus.

Buat masa sekarang, para pemilik EV akan dikenakan caj idle $0.50/minit sekiranya kadar SoC mencecah 100 peratus, dan ia akan digandakan apabila setiap pam pengecas digunakan.

Buat masa ini, tidak dapat dipastikan sama ada caj yang sama akan turut dikenakan untuk para pemilik Tesla di Malaysia.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved