fbpx

Kerajaan akan laksana program subsidi bersasar RON95 pada 2024

harga bahan api petrol

KERAJAAN mengumumkan ia akan mula melaksanakan program subsidi bersasar RON95 pada 2024 sebagai langkah untuk mengoptimumkan sumbernya kepada golongan yang paling memerlukannya.

Perkara ini disahkan oleh Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli yang berkata sebuah negara apabila T20 menerima 53 peratus daripada subsidi bahan api yang menyeluruh bukan satu model yang mampan dan juga bukan sebuah model yang saksama.

“Usaha ini sejajar dengan kedudukan kerajaan dalam meluaskan paradigma fiskal. Berdasarkan kewangan awam kita yang mengalami defisit fiskal lebih 5.0 peratus selama tiga tahun berturut-turut, kita perlu mencari kaedah baharu untuk menggerakkan sumber kita dan mengurangkan pembaziran dalam sistem,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucaptama pada Persidangan Prospek Ekonomi Negara (NEOC) di Kuala Lumpur hari ini.

Tambah beliau lagi, melaksanakan program penyasaran semula subsidi pada akhir 2024 akan segera membawa kepada kedudukan fiskal yang lebih baik untuk negara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved