fbpx

Restomod Aston Martin DB6 EV ini guna bahan kemasan daripada kulit telur

aston-martin-db6-electric-conversion-by-lunaz 3

Syarikat aftermarket Britain Lunaz memperlihatkan projek restomod menggunakan asas daripada Aston Martin DB6, dengan menyifatkannya sebagai “Aston Martin yang paling lestari” pernah dihasilkan.

Sebagai makluman, Aston Martin DB6 hanya diproduksikan sebanyak 1,788 unit sahaja sepanjang tahun 1965 hingga 1970.

Untuk projek restomod ini, enjin asal 4.0 liter berkuasa 282 hp itu telah dibuang daerah, dan digantikan dengan motor elektrik berkuasa 375 hp.

 

Tiada sebarang info berhubung kapasiti pek bateri yang digunakan, namun Lunaz ada menawarkan pilihan pek bateri 80 hingga 120 kWh dengan jarak gerak mampu cecah 410 km serta sokongan pengecasan pantas.

Apa yang membuatkan projek restomod DB6 ini lebih istimewa ialah penggunaan bahan lestari pada ruang kabin.

Seperti contoh, panel papan pemuka, tombol gear dan pemegang kaca tingkap suku diperbuat daripada bahan berasaskan kulit telur dan kacang, serta fabrik poliurethane berasaskan tumbuhan untuk panel pintu.

 

Selain itu, upholsteri DB6 elektrik ini juga menggunakan bahan gandingan kapas, poliester, rayon dan nilon kitar semula tanpa bahan kimia yang berbahaya.

Sementara hasil sampingan daripada penghasilan cuka, jus dan bahan minuman digunakan untuk lapisan kulit pada tempat duduk, panel pintu dan alas bumbung.

Menurut laporan, projek restomod Aston Martin DB6 EV ini menelan belanja sekitar £650,000 (RM3.8 juta).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved