fbpx

10 EV paling gempak yang dilancarkan di Malaysia pada 2023 – Bhg 2

10 EV paling gempak 2023 02

TINGGAL beberapa hari sahaja lagi sebelum tahun 2024 membuka tirainya dan berdasarkan pengamatan kami, tahun ini menyaksikan pasaran kenderaan elektrik (EV) di Malaysia terus berkembang dengan kehadiran pelbagai model baharu.

Dalam artikel ini, kita akan mengimbas kembali 10 EV paling menarik perhatian yang masuk ke pasaran negara ini sepanjang tahun ini. Perlu diingatkan yang senarai ini tidak mengikut turutan dan ia adalah pilihan peribadi penulis.

Tesla Model 3 Highland

Model 3 facelift atau lebih dikenali sebagai Highland, dilancarkan tidak lama selepas Tesla mengumumkan kemasukannya ke Malaysia menerusi Model Y.

Sedan elektrik ini boleh dikatakan EV yang paling dinanti-nantikan tahun ini, dan ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana ia tampil lebih handsome, dengan pelbagai penambahbaikan dan harga yang amat menggoda.

Sayangnya, kami belum berpeluang memandu model ini namun apa yang pasti, pengalamannya pasti berbeza dengan EV lain kerana batang signalnya digantikan dengan butang, manakala gear perlu dipilih menerusi skrin sentuh.

Audi e-tron GT

Tidak seperti kembarnya iaitu Porsche Taycan, Audi e-tron GT boleh membuatkan anda rasa seperti seorang filantropi yang melawan makhluk asing jahat dengan sut robot yang cool.

e-tron GT adalah antara EV yang paling memikat dalam pasaran dan prestasinya juga telah terbukti semasa sesi pandu uji yang diadakan di Litar Antarabangsa Sepang tempoh hari.

Untuk pasaran Malaysia, anda boleh mendapatkan e-tron GT dalam versi asas atau versi RS yang mempunyai kuasa yang lebih tinggi, rear differential lock, stereng gandar belakang dan sistem suspensi udara.

Mercedes-Benz EQS SUV

Mercedes-Benz Malaysia amat aktif memperkembangkan rangkaian EV mereka, kali ini dengan pelancaran satu lagi model iaitu EQS SUV.

Hadir dalam varian EQS 580 4Matic AMG Line, ia dilengkapi dengan bateri berkapasiti 107.8 kWj yang menawarkan jarak pandu sejauh 615 km dengan satu cas penuh. Pengecasan pantas DC 200 kW membolehkan bateri dicas dari 10 hingga 80 peratus dalam 31 minit.

Ciri-ciri lain yang menjadi tarikan termasuk kit badan AMG Line, rim AMG berukuran 22 inci, sistem infohibur MBUX dengan Hyperscreen dan sistem suspensi udara Airmatic.

BMW i7

Anda boleh kata apa sahaja mengenai rekaan bahagian luaran i7, namun ia merupakan EV paling berkuasa dan pantas pernah dihasilkan oleh BMW pecutan 0-100 km dalam 3.7 saat bagi varian M70.

Dalam versi xDrive60 M Sport, limosin elektrik ini mempunyai 544 PS dan 745 Nm yang membolehkan melakukan pecutan 0-100 km/j dalam 4.7 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 240 km/j. Jarak pandunya juga mengagumkan iaitu 625 km.

Jika prestasi bukan keutamaan anda, i7 masih menawarkan keselesaan dan kemewahan yang sudah boleh dijangka dengan 7 Series. Ada pelbagai gajet dan teknologi baharu, termasuk skrin teater sebesar 31.3 inci untuk penumpang belakang.

Hyundai Ioniq 6

Berikutan sambutan yang menggalakkan untuk Ioniq 5, Hyundai mengambil keputusan untuk membawa masuk satu lagi model EV iaitu Ioniq 6.

Sedan dengan rekaan streamliner ini boleh didapati dalam varian Max RWD dan Max AWD, masing-masing menawarkan jarak pandu sejauh 614 km dan 519 km, dengan harga jualan dari RM289,888 hingga RM319,888.

Jika ini agak mahal, Hyundai turut menawarkan varian Lite dan Plus yang berharga dari RM219,888. Kelengkapannya tidak jauh berbeza namun kedua-dua varian ini mempunyai kuasa yang lebih rendah, manakala jarak pandunya juga lebih dekat iaitu 429 km.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved