fbpx

Mercedes EQS SUV tiba di Malaysia – Boleh jalan sejauh 615km, harga bermula RM700k sahaja

mercedes eqs580 4matic suv 01

BILA sebut tentang kereta elektrik (EV), ramai yang tamak mahukan jarak pemanduan jauh, tidak cukup dengan 400km yang biasa ditawarkan. Nah, ini salah satu EV dengan jarak pemanduan lebih 615km, iaitu Mercedes EQS SUV, baru dilancarkan di Malaysia.

EQS merupakan model mewah dalam rangkaian EQ atau model elektrik Mercedes, dan kini hadir dalam bentuk badan SUV. Buat masa ini, ia ditawarkan dalam varian EQS580 4Matic, dengan harga RM699,888. Apa yang anda dapat untuk SUV EV ultra-mewah ini?

Kita tolak ke tepi dahulu bab spesifikasi dan pengecasan semua, EQS SUV adalah berkenaan aspek mewah, bak kata Mercedes. Kenderaan EV yang anda boleh gunakan untuk berjalan jauh, dengan keselesaan bak kereta menteri.

Dari segi rekaan, EQS SUV mendapat gril bertutup hitam berkilat dengan kemasan bintang yang tampak cukup mewah dan futuristik. Terdapat juga lampu LED Digital Light dengan light bar di depan dan belakang.

EQS580 dikemaskan lagi dengan kit AMG Line yang memberikannya bampar depan dan belakang lebih agresif, kemasukan udara lebih besar, dan rim AMG bersaiz 22-inci.

EQS SUV ini juga dilengkapi dengan suspensi udara Airmatic yang boleh dinaikkan sehingga 25mm sehingga 80km/j. Tetapi dalam mod Comfort dan Sport, ia boleh direndahkan sebanyak 10mm dan 15mm untuk mengurangkan rintangan udara. Sistem stereng belakang juga standard untuk EQS ini.

Di bahagian dalam pula, Mercedes EQS580 SUV mendapat papan pemuka yang sama dengan model sedan, iaitu MBUX Hyperscreen selebar 141cm. Ia terdiri dari tiga skrin iaitu paparan instrument 12.3-inci, paparan tengah 17.7-inci, dan skrin untuk penumpang depan 12.3-inci.

Kemasan sudah pasti cukup mewah dengan Electric Art, balutan kulit Nappa, dan paling kami suka; kemasan kayu berongga magnolia dengan corak aluminium.

Baik, kini barulah kita ke aspek teknikal. Mercedes EQS SUV dilengkapi dua motor elektrik dengan output keseluruhan 544hp dan 858Nm tork. Ini membolehkannya memecut ke 100km/j dalam masa 4.6 saat dan mencapai kelajuan maksima 210km/j.

Kuasa dibekalkan oleh bateri lithium-ion berkapasiti 107.8kWh, dan memberikan EQS SUV jarak pemanduan sehingga 615km setiap cas.

Harus diketahui juga EQS SUV merupakan model EQ pertama Mercedes dengan pengecas dalaman 22kW, jadi satu cas penuh AC boleh dibuat dalam masa lima jam setengah sahaja. Dengan pengecasan pantas DC pula, ia menyookong 200kW, jadi 10 hingga 80 peratus boleh dicapai dalam masa 31 minit.

Ciri lain pada Mercedes EQS SUV ini termasuklah konfigurasi tujuh tempat duduk, MBUX Rear Seat Entertainment Plus, sistem audio Burmester dengan 15 pembesar suara dan Dolby Atmos, dan Energising Package.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved