fbpx

Direct Lending dan Petronas AutoExpert perkenal pelan ansuran servis kereta patuh syariah

PETRONAS AutoExpert

DIRECT Lending, platform pinjaman digital terkemuka Malaysia hari ini mengumumkan kerjasama dengan Petronas AutoExpert, salah satu jenama penyedia servis kereta yang diiktiraf di negara ini.

Kerjasama tersebut untuk memberikan solusi kepada pemilik kereta dengan menawarkan pelan ansuran servis kereta sepenuhnya, digital, dan patuh Syariah.

Melalui kerjasama ini, Petronas AutoExpert telah menggunakan model ‘Buy Now Pay Later’ (BNPL), sejajar dengan dedikasinya untuk menjadikan perkhidmatan servis kereta lebih ringkas dan mudah diakses, serta berharap agar ianya dapat mengurangi beban kepada pengguna.

Tersedia di mana-mana 55 pusat Petronas AutoExpert di seluruh negara, pemilik kereta dapat melakukan pembayaran mereka dalam tempoh maksimum sehingga 12 bulan, manakala pusat Petronas AutoExpert akan menerima bil invois secara penuh terlebih dahulu – yang mana ini secara tidak langsung mempromosikan aliran tunai yang sihat dan berpotensi meningkatkan jualan.

Dengan hanya tiga langkah mudah, pemohon boleh mendapatkan pembiayaan dengan pantas dengan mengisi butiran mereka, menyerahkan kad pengenalan bersama penyata bank tiga bulan terkini, dan mengakhiri proses tersebut dengan membuat pembayaran pertama, menyediakan pembayaran bulanan dan menandatangani perjanjian pembiayaan – semuanya dilakukan melalui teknologi telefon pintar.

Para pelanggan Petronas AutoExpert boleh memohon pelan ansuran ini melalui imbasan kod QR yang disediakan di pusat Petronas AutoExpert yang terlibat.

Mohd Zameer Zahur Hussain, Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Lubricants Marketing Malaysia Sdn Bhd berkata, “Pengguna disaran untuk mengambil peluang dengan pembayaran ansuran Direct Lending di semua cawangan Petronas AutoExpert.

“Ini ternyata dapat mengurangi beban perbelanjaan dengan lebih efisien terutama di dalam penjagaan kenderaan keluarga.”

BNPL selaras dengan syariah

Pada masa kini, ramai pemilik kereta sering mengurangkan perbelanjaan penyelenggaraan, kebanyakannya disebabkan oleh kekurangan wang tunai, dan bukan semua perkhidmatan dan jenama kereta di pasaran Malaysia menyediakan penyelesaian BNPL yang fleksibel dan mudah.

Menurut Kajian Kestabilan Kewangan oleh Bank Negara Malaysia (BNM), Malaysia telah menyaksikan pertumbuhan model BNPL yang stabil pada 2022, dengan 44 peratus pengguna yang berumur antara 18 dan 30.

Walau bagaimanapun, tidak semua perkhidmatan BNPL mematuhi syariah atas tiga sebab: kewujudan kadar faedah, penglibatan barangan larangan dan ketidakseimbangan dalam terma dan syarat yang tidak mematuhi standard kebenaran Islam.

Hui Yik Seong, Pengasas Direct Lending berkata, “Kami berbesar hati untuk menawarkan pelan ansuran yang mematuhi prinsip syariah, memberi manfaat kepada semua, termasuk pelanggan.

“Kerjasama ini bertujuan untuk meringankan beban kewangan penyelenggaraan kenderaan — komponen yang haus atau rosak boleh memudaratkan prestasi kereta, merisikokan pemandu, penumpang dan pengguna jalan raya.

“Kami berharap  pembiayaan yang lebih inklusif dan mesra pengguna untuk rakyat Malaysia ini, dapat memudahkan perjalanan pemilikan kenderaan mereka secara keseluruhan.”

Pelan ansuran servis kereta Direct Lending ialah kemudahan pembiayaan patuh syariah yang disokong sepenuhnya oleh Amanie Advisors, firma Penasihat Kewangan Islam global yang terkemuka, memastikan aksesnya kepada semua.

Sehingga 2023, syarikat ini telah menjalankan lebih daripada 130,000 penilaian kelayakan pinjaman.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved