fbpx

Thailand-Malaysia-Singapura dalam masa 29 jam sahaja dengan EV, Porsche cipta rekod

porsche taycan rekod 02

PORSCHE baru-baru ini mencipta rekod terpantas untuk pemanduan dari Thailand ke Singapura dengan memandu kereta elektrik (EV).

Rekod itu dicipta dengan Porsche Taycan yang dipandu oleh tiga wartawan permotoran; Pholpat Salayakanond (Thailand), Pan Eu Jin (Malaysia), dan Desmond Chan (Singapura). Mereka mengambil masa 29 jam 15 minit sahaja.

Semua pemandu mengambil tugas secara bergilir-gilir sepanjang 1,845km perjalanan. Mereka hanya berhenti beberapa kali untuk mengecas kenderaan di stesen Shell Recharge HPC.

Rangkaian ini mempunyai pengecas dengan kapasiti antara 180kW hingga 360kW. Digandingkan dengan bateri 800volt pada Taycan, setiap pengecasan mengambil masa tidak lebih dari 25 minit secara purata.

“Bersama dengan Porsche Singapore dan Porsche Thailand, kami berbangga dapat membuat pemanduan melepasi tiga negara yang pertama menggunakan EV. Ini membuktikan perjalanan mudah untuk jarak jauh dengan EV adalah tidak mustahil,” kata Christopher Hunter, CEO Sime Darby Auto Performance.

Jentera yang digunakan untuk pemanduan rekod ini ialah Porsche Taycan 4S Cross Turismo yang telah disediakan khas. Ia mendapat ruang simpanan dan jarak kelegaan tanah tambahan.

Taycan 4S Cross Turismo ini juga menerima kemaskini perisian terkini pada 2022, dengan Performance Battery Plus, membolehkannya dipandu sehingga 512km setiap cas. Semua ini hasil pengurusan haba inovatif, de-coupling motor elektrik dan sistem pengurusan tenaga ditambah baik.

Kesemua pemandu memulakan perjalanan awal pagi dari stesen Shell Recharge di Bang Yai, di pinggir Bangkok. Selesai mengecas pada jam 4 pagi, mereka terus memandu menghala ke destinasi penamat di Singapura.

Sepanjang perjalanan, kereta mematuhi had laju supaya rekod kekal sah dan memastikan kecekapan bateri pada tahap optima.

Pemanduan sebegini cukup menarik dan kami teruja untuk melihat lebih banyak pengeluar menjalankan aktiviti serupa. Pada masa yang sama, stesen pengecasan juga boleh ditambah di lebih banyak lebuh raya seluruh negara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved