fbpx

Tiada perancangan mansuh tol, kos tinggi – Menteri Kerja Raya

touch n go rfid tol

KERAJAAN persekutuan tidak berhasrat mengambil alih konsesi lebuh raya sedia ada untuk memansuhkan tol, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.

Katanya, pengambil alihan seperti itu pada masa ini tidak dapat dibuat disebabkan implikasi kewangan yang signifikan.

Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. - Foto ihsan PLUS

Walaubagaimanapun, Nanta berkata kerajaan akan mempertimbangkan semula cadangan itu selepas keadaan kewangan dan fiskal negara membenarkan.

Nanta berkata demikian dalam satu tulisan parliman untuk menjawab ADUN Padang Besar, Rushdan Rusmi, yang bertanyakan mengenai strategi pentadbiran Anwar untuk menghapuskan lebuh raya bertol.

“Untuk makluman ahli yang dihormati, kerajaan komited dan fokus dalam agendanya menangani kos sara hidup yang meningkat dan mengurangkan beban kepada rakyat.

“Walaubagaimanapun, pada masa ini, kerajaan tidak merancang mengambil alih konsesi lebuh raya yang sedang beroperasi memandangkan implikasinya terhadap kewangan adalah besar,” kata menteri itu.

Dalam manifesto PRU15 Pakatan Harapan, mereka berikrar menghapuskan tol di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) sekiranya diberikan mandate memerintah negara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved