fbpx

Penerbangan terakhir Boeing 747 ‘melukis’ mahkota di ruang udara

boeing 747 last

SALAH satu objek paling ikonik dalam rekabentuk kini tidak lagi dikeluarkan. Ya, tiada lagi Boeing 747, selepas 54 tahun memegang takhta sebagai Permaisuri Langit (Queen of the Skies).

Ia mengubah landskap dunia penerbangan, menjadi ikon pelancongan, dan menarik minat serta inspirasi. Krew 747 terakhir membuat penghormatan dengan cara mereka sendiri; melukis di langit negeri Washington.

747 terakhir merupakan 747-8F, varian pengangkut. Ia beroperasi di bawah Atlas Airlines yang menerima penyerahannya di fasiliti Boeing di Everett, Washington.

Menggunakan nombor ekor N863GT, krew berlepas di Paine Field, Everett dan terbang melintasi negeri Washington, semata-mata penerbangan selamat tinggal khas. Krew ini menerbangkan pesawat yang melakar perjalanan bertulis “747”, dengan mahkota di atas nombor ini – merujuk kepada Queen of the Skies.

Melihat kepada laluan penerbangan dalam aplikasi Flightradar24, ia ternyata cukup besar. Krew Atlas terbang melintasi ruang yang besar di negeri itu untuk ‘melukis’ mahkota itu dan ia nampak cukup cantik.

Penerbangan selama kira-kira dua jam setengah itu suatu tugas yang teknikal. Selepas melukis penghormatan itu, mereka terbang ke hab Atlas Airlines di Cincinnati.

Di darat pula, orang ramai berkumpul untuk melihat 747 meninggalkan lokasi yang menjadi ‘rumahnya’ sejak 1967.

Menurut BBC, John Travolta yang juga menerbangkan 747-400 dan seorang peminat dunia penerbangan, juga berada dalam kelompok orang ramai itu. Beliau juga antara pasukan awal yang membangunkan 747 yang mengambil masa cuma 28 bulan.

Boeing 747 merupakan pesawat pertama seumpamanya, dengan kabin dua aisle (lorong) dan mempunyai dua tingkat. Ia memberikan definisi baharu dalam keselesaan penerbangan jarak jauh.

Dengan tiadanya pengganti jet empat-enjin buat masa ini, 747 bertahan lebih lama dari Airbus A380 yang jauh lebih baharu.

Realitinya, jet syarikat penerbangan dengan konfigurasi dua-enjin dan kabin lebar terbukti mampu menjalankan tugas yang sama dengan penggunaan bahan api lebih rendah, menjadikan 747 tidak lagi relevan.

 

Tidak akan ada lagi pesawat sepertinya. Selamat tinggal, 747.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved